E-handel och traditionell handel sammantvinnas allt mer. Kunderna använder webb-butikerna som skyltfönster där de inventerar utbudet men handlar sedan varorna i fysiska butiker.

Nu börjar handeln dra nytta av det genom att erbjuda kunderna att handla sina varor på nätet och sedan hämta ut dem i butiken i stället för att få dem hemskickade. När exempelvis Ica nu drar i gång på nätet har matjätten redan från början gjort klart att möjligheten att hämta ut i butik är en viktig del av konceptet.

Icas Sverige-vd Anders Svensson berättade för CS inför e-handelssatsningen att han tror att den stora delen av e-handeln inte blir hemleveranser utan beställningar som kunden själv plockar upp i butiken.

– Vi tittar noga på hur det ser ut utomlands och det är den tydliga trenden. Tesco i Storbritannien har haft e-handel i många år nu och där har det svängt till att kunderna framför allt plockar upp sina kassar i butiken. När jag var i London nyligen hade nästan alla matvarubutiker, små som stora, kassor för att hämta ihopplockade kassar, säger han.

Även Apotek Hjärtat som startade e-handel i höstas använder sig av den modellen.

– En klar majoritet av de kunder som handlar receptbelagt väljer att hämta ut i apotek. En klar majoritet av de som handlar andra varor väljer hemleverans, säger e-handelschefen Jacob Calmvik.

– Troligen handlar det om att de uppskattar att kunna ställa frågor öga-mot-öga men det kan också vara vanan som styr beteendet.

Apotek Hjärtat ser gärna att kunderna hämtar ut sina varor i butiken.

– För oss är det ju kostnadseffektivt eftersom vi har billiga transporter till våra egna butiker.

Retailstrategen Emma Hernell på United Minds följer trenderna i handeln och konstaterar att konceptet redan finns i stor skala i Storbritannien.

– Ofta kommuniceras det tydligt ute i klädbutikerna att det finns fler storlekar och fler färger att beställa i webbutiken, säger hon.

– Ibland finns separata diskar där du kan plocka upp ett dygn efter att du beställt dem.

På så vis kan butikerna erbjuda fler varor samtidigt butiksytan hålls nere.

– Samtidigt som butikerna kan vara lite mindre kan de ändå exponera storsäljarna eller det man vill förknippas med och som ska ge rätt image till varumärket. Så kan det andra finnas i nätsortimentet.

Men den stora vinsten för handeln är att kunderna besöker dem två gånger framhåller hon.

– En gång på webben och en gång fysiskt – och det gör att det finns två tillfällen till merförsäljning.

Även för kunderna finns fördelar. Redan när du går till butiken vet du att det du vill ha finns där.

– Dessutom ska man komma ihåg att även när du e-handlar i vanliga fall och paketen inte går ner i brevlådan behöver du gå och hämta dem någon annanstans, säger hon.

Innebär det här att de traditionella butikskedjorna får en fördel gentemot de mer renodlade e-handlarna?

– Ja, att ha flera försäljningskanaler är en fördel. Därför ser vi att flera renodlade e-handlare nu öppnar fysiska butiker.

Fakta

  • Inköpskanalerna svenskarna tror att de använder om fem år:

1. Beställa varor online med hemleverans (40 procent)

2. Handla varor i butik och ta med hem direkt (36 procent)

3. Beställa varor online och hämta upp i butik (11 procent)

4. Handla varor i butik och få dem hemlevererade (4 procent).

Källa: JDA

71% av svenskarna tycker att möjligheten att handla på nätet och hämta upp varorna i butiken är så attraktiv att de skulle använda dem redan nu om de hade valet, enligt en undersökning som logistikföretaget JDA gjort.