Ända sedan Kicks drog i gång sin e-handel för fyra år sedan har kunderna kunnat välja att få varor hemskickade eller att hämta ut dem i butik. Även om mycket kosmetikvaror faktiskt landar i kundernas brevlådor – försändelserna är optimerade för det och de inte behöver gå till något postutlämningsställe – väljer många att gå till butik för att hämta ut dem.

– Ja, det är populärt. Många vill ha rådgivning när de handlat och det kan de få i våra butiker. Och så slipper ju kunderna betala fraktkostnaden också, säger Jenny Vesterlund som är e-handelschef på Kicks.

Kicks har gått ett steg längre för att försöka upplösa gränsen mellan webbutiken och den fysiska. I varje butik finns minst en Ipad där personalen kan hjälpa kunderna att hitta varor som inte finns i deras eget sortiment och beställa det. En slags intern e-handel alltså. Även här kan kunden välja att få varan hemskickad – eller att hämta ut den i butik någon dag senare.

– För kunderna är det ointressant var man handlar – från mobilen, datorn eller i butik. De rör sig överallt och där kunderna är ska vi finnas. Vi styr inte kunderna, säger hon.

Samtidigt som konceptet enligt Jenny Vesterlund fallit väl ut bland kunderna har det också gett Kicks ett antal fördelar. En är att reklamationerna blir enklare.

– Det är inte en så stor grej hos oss som hos dem som säljer kläder. Men självklart blir det enklare för kunden att byta när de redan står i butiken.

En annan fördel är att sortimentet kan utökas utan att butiksytan ökar eftersom alla butiker via e-handel har tillgång till samma sortiment, även om butiken är liten.

Dessutom driver det försäljningen när kunderna rör sig i både den fysiska och digitala butiksmiljön.

– Vi följer löpande vår merförsäljning och det är tydligt att den ökat.

Genom att låta kunderna röra sig mellan appen, webben och butikerna görs också butiksnätet till en konkurrensfördel gentemot de kosmetikkedjor som bara säljer via nätet.

– Ja, det är en av våra styrkor. Vi bygger också relation till våra kunder – vissa kunder handlar bara av ”sin” säljare i ”sin” butik, säger Jenny Vesterlund.