Nu fortsätter Cdon Group bytet till den egna betallösningen Qliro. Sajterna Tretti och Members bytte i början av sommaren och nu i december är turen kommen till sajterna Cdon, Nelly, Nlyman och Lekmer.

Varför lämnar ni Klarna för en egen betallösning?

– Det finns flera orsaker till det, säger Paul Fischbein, vd och koncernchef på Cdon Group.

– Det ena är att vi har en idé om att vara så nära kunden som möjligt i hela värdekedjan. Och vi kommer närmare om vi gör även det här själva. Men det finns också en stor finansiell dimension. Vi räknar med att den här delen av vår verksamhet ger oss ett bidrag på 100 miljoner kronor 2018.

Utrullningen till gruppens olika sajter görs gradvis och beräknas bli klar under 2015.

Är tanken att enbart köra internt eller tänker ni er att bli en konkurrent till Klarna?

– Just nu fokuserar vi helt och hållet internt. Men på sikt är det absolut ett tänkbart scenario.

Ni lanserar betallösningen på era största e-handelssajter mitt under julruschen – är det inte lite djärvt?

– Nej, vi känner oss komfortabla med det. Vi har jobbat med det här i över ett år och pilottestat två sajter – där den ena, Tretti, är ganska stor.

Paul Fischbein framhåller att satsningen på betaltjänsten är offensiv.

– Vi har anställt folk och nu arbetar mellan 40 och 50 med Qliro.
Efter årsskiftet kommer inte bara den nya betaltjänsten att heta Qliro – hela koncernen Cdon Group byter namn.

– Ja, det ska vara bolagsstämma och registreras hos Bolagsverket så det tar lite tid. Men vi tycker det är ett väldigt bra namn, säger Paul Fischbein.