Vi har vant oss vid tvåsiffrig tillväxt på den globala marknaden för surfplattor, men i Gartners senaste rapport väntas den globala försäljningsökningen stanna på bara åtta procent – vilket innebär en försäljning på 233 miljoner enheter.

Som jämförelse kan nämnas att plattförsäljningen 2013 ökade med 68 procent. Därefter följde ett tuffare år med en ökning på bara 11 procent.

– Kollapsen på surfplattemarknaden under 2014 var alarmerande, säger Ranjit Atwal, analytiker på Gartner. Under de senaste två åren har den globala försäljningen av surfplattor vuxit tvåsiffrigt. Det kraftiga tappet kan förklaras av flera faktorer. En är att livslängden för surfplattorna har blivit längre. Produkterna delas av familjemedlemmar och programuppdateringar håller plattorna aktuella. Ännu en förklaring är att det saknas innovation inom hårdvaran vilket gör att konsumenter avstår från att uppgradera.

Under CES som pågår i Las Vegas under veckan förväntar sig Gartners analytiker att leverantörerna börjar visa upp samarbeten kring innovativa appar som använder sig av personlig data för att skräddarsy användarupplevelsen.

Totalt väntas försäljningen av enheter (pc, surfplattor och mobiltelefoner) öka med 3,9 procent under 2015 – vilket skulle innebära att försäljningen landar på 2,5 miljarder enheter. Noterbart är att pc:n hämtat sig från krisen och nu uppvisar ökningar. Detta tack vare att segmentet ultramobila växer kraftigt. Inom detta segment återfinns till exempel Apples Macbook Air och en del av Microsofts Windows 8-produkter.

När det gäller segmentet mobiltelefoner väntas ökningen i år ligga på 3,7 procent och därmed nå en försäljning på 1,9 miljarder enheter globalt.