Det är affären då affärssystemleverantören Jeeves köpte sin största partner Infocube förra året som ligger till grund för de ändrade partnerstrategier som avslöjas idag. Där Jeeves skrotar sin partnerbaserade modell för att i stället satsa på direktförsäljning.
– Efter att vi köpte Infocube förra året har vi haft en blandad modell, där vi både sålt direkt och via partner, säger vd Daniel Göhlin. Men vi har upptäckt att det ger stora fördelar att ha direktkontakt med kunden, till exempel när det gäller produktutveckling, hur man anpassar produkten till molnet och så vidare.
– Men det är också en följd av att marknaden mognar. Behovet av partner blir mindre ju mognare en marknad blir. Dessutom är det så generellt att kunden vill ha mer och mer kontakt med leverantören.
Jeeves har i dag efter köpet av sin största partner fem aktiva partnerföretag, både stora volymspelare och mindre mer dedikerade företag. Av Jeeves 2000 installationer i Sverige står partner för två tredjedelar.
– Vi har pratat med våra partner i dag, och det är klart att det påverkar deras business. Men det här ett affärsbeslut vi har fattat. Det är ett strategiskt beslut som fattades tillsammans med våra ägare nu i december och januari.
Har ni resurser för att täcka behoven själva?
– Vi kommer att växla upp över tiden. Det här är konsultbolag som lever på att sälja per timme, vi är ett produktbolag. Vi måste först greppa behoven, därefter kan vi börja rekrytera. Men jag skulle tro att vi kommer att dubbla konsultstyrkan inom två år, säger produktchefen Magnus Grönvik.
Jeeves har i dag 180 anställda, varav 130 i Sverige. 70 personer arbetar inom konsultverksamheten.
Läs mer: Pulsen svidar om till Jeeves
Vad säger då kunderna om den här förändringen?
– Vi håller på att prata med våra kunder, säger Magnus Grönvik. Men på längre sikt så kommer det här att gagna produkten och det vinner alla på.
Jeeves uppger att det var efter en årlig analys av partnerkanalen som bolaget fattat beslutet att inte förnya befintliga partneravtal. Partneravtalen löper ut under 2015.
Förändringen i partnerstrategi gäller bara i Sverige. Internationellt fortsätter Jeeves sälja genom partnerledet.
Jevees Information Systems är en av de största svenska affärssystemsleverantörerna. Bolaget hade en omsättning på 207,4 miljoner kronor 2013.
Läs mer: Jeeves shoppar i Schweiz
Bolaget var tidigare noterat på Stockholmsbörsen, men köptes ut av amerikanska riskkapitalbolaget Battery Ventures 2012 för 237 miljoner kronor.
Texten är uppdaterad.