Jeeves förnyar inte sina partneravtal som alla löper ut 2015. I stället ska affärssystemsleverantören ta över kunderna själva. Det stod klart i måndags.
Marie Edberg är vd på Jeevesåterförsäljaren Bizzo, som varit trogen partner sedan 2009 och som har personal som arbetat med produkten sedan 1990-talet.
– Vi blev chockade när beskedet kom och befinner oss väl fortfarande i ett chocktillstånd. Tankarna går runt just nu, men vi ska självklart fortsätta serva våra kunder med deras Jeeves-installationer, säger hon.
Läs mer: Därför skrotar Jeeves partnerkanalen
Bizzo har ett 40-tal kunder inom Jeevesområdet. Den allra största delen av bolaget, som omsatte drygt 10 miljoner kronor 2013, arbetar med Jeeves.
Marie Edberg säger att det kommit en del tecken på att det var något på gång. Dels med ägarbytet 2012, då bolaget köptes ut från börsen av det amerikanska riskkapitalbolaget Battery Ventures, men framför allt då Jeeves köpte upp sin största partner Infocube 2013.
Hon är tveksam till hur Jeeves ska kunna hantera en direktförsäljning.
– Hur ska de mäkta med det? De har ju väldigt många kunder redan nu. Vi har varit i kontakt med våra kunder nu under de här dagarna och de vill ha valmöjligheter.
Ett alternativ för Jeeves partner är att fortsätta bedriva konsultverksamhet kring produkten, men utan att ha status som partner.
– Det kommer att fungera att bara leverera tjänster, men det innebär många frågetecken. Allt ska gå via Jeeves då, med uppdateringar, rättningar och support. Risken är att man blir ganska bakbunden, säger Marie Edberg.
En annan Jeevesåterförsäljare är Systemstöd. Bolaget har 35 anställda, som alla jobbar med Jeeves och de har mer än 100 kunder.
– Vi fick beskedet i måndags, utan förvarning, säger vd Fredrik Jansson.
– Vi hade förväntat oss någon form av förändring, det låg i luften efter ägarskiftet, men då trodde vi mer att det skulle röra sig om någon form av omförhandling av återförsäljaravtalen.
Läs mer: Pulsen svidar om till Jeeves
Fredrik Jansson säger att verksamheten ändå fortsätter som vanligt.
– Jag tycker det är synd, vi har åstadkommit något bra tillsammans. Vi har kundrelationer sedan femton år, incitamenten för nyförsäljning försvinner kanske, men ingen kan ta ifrån oss den expertis vi har på Jeeves, och vi fortsätter att arbeta som konsulter.
Då blir ni en konkurrent till Jeeves?
– Det kan man tycka. Samtidigt anser jag det är bra för kunderna med konkurrens, det blir en dynamik och en gnista.
Fredrik Jansson tror att beskedet från Jeeves riskerar att leda till oro hos kunderna. Företaget arbetar nu med att informera sina kunder om sin syn på saken. Han tycker att direktförsäljning generellt är fel väg för leverantörerna att gå.
– Det är bättre om kunderna har alternativ, att det finns valmöjligheter.