Charlotta Falwin tänker till om it-chefens roll i framtiden.
Hälften av alla it-investeringar i större företag kommer om några år att göras av andra än it-avdelningen, säger allvetande Gartner Group. Betyder det att it-chefens glas kommer att vara halvtomt eller halvfullt?
Liksom med ölglaset beror det på attityden hos den som tittar.
Å ena sidan kan it-chefen glädjas åt att vara relevant för alla när it kryper in i varenda hörn i företaget. Å andra sidan kan hen se det som en tappad kontroll. Komplexiteten i jobbet ökar utan att man själv har styr på det Och man vet ju att eländet som kollegerna på andra ställen i organisationen shoppar på stan en vacker dag plötsligt ska integreras i Systemet med stort S.
”Och då ska jag minsann visa dem vem det är som bestämmer! Här kommer inte vad som helst innanför brandväggen”, säger den karikerade nidbilden av en gammaldags it-chef. Hen som sedan några år stolt skriver cio på sitt visitkort och tjatar om en plats i ledningsgruppen.
Deloitte har också funderat på saken och deklarerar i sin rykande färska ”Annual Technology Trend Report” att cio borde stå för chief integration officer.
Rollen handlar inte alls längre om att hålla systemen uppe och budgeten nere, utan som cio ska man, på Deloittes utrikiska, vara fyrhövdad; Operator, Technologist, Strategist och Catalyst. Ja tack! En sådan cio vill jag ha att hålla i handen när ett bolag ska utvecklas!
Ett av flera tecken på att det tyvärr ännu inte är den vanligaste profilen ute i landets företag har jag spanat in när jag kollar på affärsmodeller i mjukvarubranschen. Eller låt oss säga säljtaktik helt enkelt. Hursomhelst, en helt central del i metoden för att komma till avslut med kunderna visar sig vara säljarens förmåga att runda it-avdelningen. Metoderna kan variera, men målet är detsamma; ordna så att kundens it-avdelning inte blandas in i köpprocessen!
Läs mer:”Att vara chef inom it är som att valla katter”
Och kunden, till exempel marknadschefen, som behöver ett system för att hantera alla sina kampanjer, eller personalavdelningen som vill erbjuda webbaserade utbildningar, denna kund är evigt tacksam för att leverantören erbjuder ett så fiffigt upplägg att man slipper blanda in it-avdelningen. För man vill ju gärna komma igång kvickt med den där lösningen som man så väl behöver. Och voilà! En it-avdelning blir rundad. Igen. Och ännu en separat lösning introduceras.
Rundad, omkörd, lämnad utanför. I stället för att vara den som knallar runt på företagets avdelningar och spanar in om arbetet måhända skulle kunna effektiviseras med hjälp av lite molntjänster, en app eller någon annan smart idé som man snappat upp. Rundad i stället för hyllad som hjälten som tog initiativ till en smart lösning på ett gammalt problem.
Läs mer: Polisens it-chef lovar ordning och reda
Hjälte. Låter det utopiskt? Ungefär lika orealistiskt som att forna tiders it-chef blir en chief integration officer och viktig medlem i ledningsgruppen? Nej, jag tror det är fullt realistiskt och till och med nödvändigt i många företag. Men först måste en del gammalt rensas ut. Teknikrädda vd:ar exempelvis. Och affärsrädda it-chefer.