Under fjolåret växte företagets försäljning inom molnet, socialt och säkerhet till 27 procent av den totala omsättningen.
IBM förväntar sig en rejäl avkastning på det satsade kapitalet: Vid 2018 ska de områden som bolaget nu pumpar in sina miljarder i omsätta 40 miljarder dollar årligen – i varje fall tillsammans med andra tillväxtområden som säkerhet och socialt.
Klart är att företaget behöver den här tillväxten: Under fjolåret minskade de försäljningen till 93 miljarder dollar, från strax över 98 miljarder dollar 2013. Skälen till detta är att IBM tappade i en del av sina traditionella verksamheter, men också att de sålde av två stora hårdvarudivisioner till Lenovo och Global Foundries.
Läs mer: IBM gör massiv satsning på smart lagring – investerar åtta miljarder på fem år
– En stor del av minskningen har vi själva styrt. Vi rekonstruerade vår hårdvaruverksamhet och den är nu mindre än 10 procent av företaget, och vi har återfört lönsamhet till den här verksamheten, säger vd:n Virginia Rometty, till IDG News.
Redan under fjolåret investerade IBM tungt i sin molnrelaterade teknik. Sju miljarder dollar gick de in med, vilket i sig var en ökning med 60 procent jämfört med året före. De har också förändrat ledarskapet i sin molnverksamhet och hävdar att molnet, mobilt och analys kommer att stå för mer än 40 procent av den totala omsättningen inom ett par år.
Läs mer: Startpaket för internet of things kopplar upp prylarna inom några minuter
Förra året växte bolagets försäljning inom molnet, socialt och säkerhet med 16 procent till 25 miljarder dollar, vilket motsvarar 27 procent av den totala omsättningen.
IDG News
Här samlas alla typer av IT-beslutsfattare för att prata om digitaliseringen som driver framtidens affärer.
Fokus ligger på mobilitet, säkerhet, molnet och big data.