Robot
Här är en robot som fysiskt matar in ett smartkort i en digital-tv-box. Det är en av de tester som körs på Zenterio. Foto: Lars Danielsson
Utvecklare och företag som utvecklar blir ofta kända för de applikationer eller tjänster som de skapar. Men ute bland ”verklighetens folk” i Sverige sitter tusentals utvecklare och skriver kod som blir delar av större produkter. I många fall är kunderna och användarna inte ens medvetna om att mjukvaran i fråga är en viktig del av produkten de använder.

Hur påverkar det utvecklingsarbetet?

– Utmärkande för våra mjukvaror är att de måste vara idiotsäkra. Det står inga liv på spel, däremot mycket pengar. Det är nästan alltid någon som använder produkterna på ett oväntat sätt, säger Anders Visell, operativ chef på Zenterio i Linköping.

Läs mer: Zenterio köper del av byråpartner

Zenterio skriver mjukvara för digitalboxar för tv och fjärrkontroller. Anders Visell beskriver det som att ”man kan säga att vi gör ett operativsystem för tv-apparater”. Det är egentligen mer komplicerat än så, förutom grundläggande systemprogram skapas även lösningar för att hantera innehåll, annonser och betalningar. Och det är här Zenterio kan differentiera sig, med lösningar som gör det möjligt för tv-operatörer att tjäna pengar.

Ett exempel på ekonomiska faktorer är att det är väldigt dyrt för en tv-operatör som är kund till Zenterio om dess kundtjänster blir nedringd av missnöjda användare. Det här innebär att rigorösa tester genomförs. Ett exempel är att en robot byter kanal 10 000 gånger under en natt. Även fysiska robotar används, till exempel för att stoppa in smartkort i digitalboxar.

– Vi testar nästan vad som händer om klockan går baklänges, säger Anders Visell.

Det här är ett väldigt annorlunda sätt att arbeta jämfört med startupföretaget som kör i gång en webbtjänst innan den är färdigtestad. Det påverkar naturligtvis hur utvecklingsarbetet bedrivs. Zenterio kör en anpassad variant av Scrum som utvecklingsmetod. Testarna är med från första dagen i varje iteration. En fjärdedel av tiden i ett projekt går åt till tester.

Läs mer: Zenterio köper sig in i USA

Oberoende av abstraktionsnivån för de olika lösningarna som Zenterio skapar så känner nog väldigt få användare till att de använder mjukvara från företaget. Och användarna är inte kunder till Zenterio, det är det i stället tv-operatörer och andra som är. Skapar det ett avstånd mellan utvecklarna och användarna?

– Det är operatörerna som driver användarupplevelsen och de flesta av dem har guider för hur lösningarna ska se ut. Men vi har egna idéeroch alla som utvecklar är användare av sådana här produkter hemma.

Fakta

  • Zenterio som har huvud­kontor i Lin­köping grundades 2002. I dag har Zenterio­koncernen, inklusive förvärvade bolag, cirka 200 anställda. Kunderna som främst är tv-operatörer och tillverkare av digital-tv-boxar finns över hela världen.