Peter Wardell, outsourcingexpert på PA Consulting Group, säger att indiska bolags starka ställning handlar om två saker: ökad mognad på marknaden och ett starkt utvecklat kund- och leveransfokus.
– Det blir allt viktigare för kunderna att känna att leverantörerna verkligen ställer upp och erbjuder det stöd som krävs, hela tiden, säger Peter Wardell.
Trenden är att förmågan till relationshantering värderas allt högre. Samtidigt har outsourcingmarknaden mognat, så att fler kunder är beredda att satsa på offshoring.
Läs mer: Nokia stänger indisk mobiltillverkning
– Det beror på att många kunder har lärt sig att hantera kulturskillnader samtidigt som de utländska leverantörerna har blivit bättre på det, säger Peter Wardell.
Ett företag som får en uppryckning på årets lista är HP, som i fjol hamnade på plats 25, men som i årets undersökning slår sig upp till plats 17 i andel nöjda kunder.
– En avgörande faktor bakom vissa företags, exempelvis HP:s, tidigare kundomdömen är att de har befunnit sig i en dramatisk omvandling, som gjort att vissa kunder känt sig åsidosatta eller känt en osäkerhet inför sin leverantör, säger Peter Wardell.
Sammantaget visar undersökningen på ett fortsatt starkt intresse för outsourcing, men vissa företag tenderar att vilja ta tillbaka vissa funktioner.
– Det gäller exempelvis frontend- och webbutvecklingsprojekt, som ställer krav på extremt hög flexibilitet och snabbrörlighet. Ett annat sådant område är help- och servicedeskar, där många företag vill ha egen, intern kompetens, säger han.
Läs mer: Ericssons patentkrig i öst.
Fortfarande är kostnadsreduktion det viktigaste kriteriet för att satsa på outsourcing. Men samtidigt så har tillgång till resurser passerat fokus på kärnverksamheten som andra kriterium.
– Vi tolkar det som att digitaliseringen i sig ställer ökade krav på företagen till en snabb anpassning. Kostnadsreduktion har alltid legat som nummer ett, men samtidigt är det allt fler digitala projekt som ska utföras, vilket ökar kraven på att frigöra resurser, säger Peter Wardell.
Den 4 juni kan du höra Peter Wardell diskutera 2015 Nordic Outsourcing Study på konferensen CIO Sourcing 2015 på Stallmästaregården.
Bland andra talare märks Jens Nielsen, cio på Assa Abloy, som berättar om sina sourcingmissar genom åren; Fredrik Birkhammar, cio på HL Display, som berättar om att sätta upp ett it-center i Polen tillsammans med en polsk partner; och Eva Fredrikson och Nicklas Thorgerzon från Advokatfirman Vinge som står för en juridisk genomgång.