ABB
ABB stuvar om ordentligt i it-miljön. Syftet är att göra stora kostnadsbesparingar på it-driften, öka flexibiliteten och få till en global standardisering av it-infrastrukturen.

Därför har ABB tecknat avtal med Wipro om it-support till 140 000 användare i över 100 länder genom helpdesk och lokal support på plats för alla pc och mobila enheter. Wipro ska också stå för arkiverings- och printtjänster samt applikationshantering.

Läs mer: Indierna tar över Hötorgsskraporna

Kontraktet är på fem år med option på förlängning i två år.

Ett lika långt kontrakt har tecknats med IBM och innebär att IBM ska supporta hela ABB:s globala serverpark. IBM ska dessutom stå för tjänster inom servrar, integrering, lagring och molntjänster.

– Dessa kontrakt innebär ännu ett steg i ABB:s strategi Next Level för att accelerera hållbart värdeskapande. Den nya it-infrastrukturen kommer att väsentligt stödja ABB:s tre fokusområden: lönsam tillväxt, kraftfullt genomförande och affärsdrivet samarbete, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef på ABB i en kommentar till affären.

ABB:s talesperson Antonio Ligi vill inte uppge hur stor investeringen är eller hur mycket de här avtalen är värda.

Vilka it-leverantörer har ni arbetat med tidigare?
– Vi har ett antal it-leverantörer, men nu får vi en global inriktning på infrastrukturtjänsterna, det vill säga nätverk, drift, klienter och support.

Läs mer: Ericsson ingår molnallians med ABB

Vid sidan av de här affärerna kontrakterar ABB brittiska BT för att införa, standardisera och driva nätverksrelaterade tjänster. Det ska göra arbetet säkrare för koncernens medarbetare, uppger bolaget. De ska också hantera bland annat 400 brandväggar och andra säkerhetslösningar.