Mike Foreman
Säkerhetsföretaget AVG med ursprung i det tjeckiska företaget Grisoft hävdar att man har 200 miljoner användare av sitt antivirusprogram. Grundat 1991, noterat på New York-börsen sedan några år och med en omsättning på drygt 3,5 miljarder kronor gör AVG en satsning på Norden genom att lansera en molntjänst för småföretag med namnet Business secure sign-on, Business SSO.

Lanseringen började i Europa förra året och nu har turen kommit till Sverige. Mike Foreman, som har titeln general manager, besökte nyligen Malmö för att träffa företagets svenska partner.

– Genom den här produkten närmar vi oss företagsmarknaden från att tidigare enbart varit inriktade på konsumentmarknaden med våra antivirusprogram, säger Mike Foreman.

Målet är att det ska bli enklare för småföretag att hantera inloggning till molntjänster genom en smidigare inloggning, som samtidigt innehåller en flerfaktorsfunktion. För att köra molntjänsten på pc och mac behöver inget klientprogram installeras. Körs den på smarta mobiler behöver en app installeras.

Business SSO har utvecklats tillsammans med amerikanska Centrify, som levererar teknik och produkter för identitetshantering. Lanseringen av produkten är också ett uttryck för att AVG mer och mer blir en molnleverantör.

– Vi växer med 63 procent om året på molntjänster. Med den nya inriktningen på småföretag räknar vi också med att utvidga vårt partnernätverk, säger Mike Foreman.

Läs mer:
Törs du göra dig av med datorn? Nu kommer Edesktopen.
Ljus framtid för biometriska metoder