Ipad i händerna på person i mörka kläder

För drygt ett år sedan hade Behaviosec nyligen öppnat ett kontor i Stockholm. När Computer Sweden var på besök, kunde vd Neil Costigan berätta att siktet var inställt på expansion i Storbritannien och USA. I dag har företaget alltså öppnat kontor i London och München. Dessutom finns ett center för utveckling i Silicon Valley.

Behaviosecs utgångspunkt är att en användares beteende vid ett tangentbord eller en pekskärm på mobiltelefoner är så unikt att det kan användas för att avslöja när någon obehörig kommit över inloggningsuppgifterna.

Läs mer: Kanadensiskt giftpiller gör stulna datorn oanvändbar

Om beteendet avviker från det som ursprungligen är kopplat till autenticeringen, så stoppas accessen. Det här är något som banker och finansiella institutioner efterfrågar och det är också här som Behaviosec har sin marknad. Danske bank var företagets första kund och sedan dess har Behaviosec fått fler kunder, men vilka de är går inte att berätta.

– Det är så säkerhetsbranschen fungerar. Därför är vi väldigt glada över att vi har kunnat berätta om att Danske bank är kund, säger Neil Costigan, som är vd på Behaviosec.

Hur som helst har Behaviosec i dag stora banker och finansbolag i både Storbritannien, Tyskland och USA som kunder. Totalt används Behaviosecs autenticeringsplattform av 11,5 miljoner användare. Att företaget har medvind märks också genom ett kapitaltillskott på drygt 50 miljoner kronor i december förra året.

Läs mer: Så plundrar cyberkriminella butiksterminaler på betaldata

Omsättningen var 8 miljoner kronor förra året men Neil Costigan vill ligga lågt med prognosen för året. Däremot kan han berätta att Behaviosec för en månad sedan för första gången lyckades samla samtliga medarbetare till ett möte i Stockholm. Det blev 18 personer totalt. Företaget rekryterar hårt just nu och i slutet av sommaren ska det ha 25 anställda, där fördelningen är hälften utvecklare, som för det mesta finns i Luleå, och hälften sälj och marknad.

Neil Costigan märker en klart ökad efterfrågad hos kunderna på att kunna använda plattformen som en molntjänst. Han uppskattar att hälften av kunderna i dag använder den som en molntjänst.

– Fördelen för oss med molntjänsten är att vi nu också kan vända oss till mindre företag, utan egen tillräcklig serverkapacitet.

Molntjänsten driftas hos någon av de stora molnleverantörerna. Behaviosec har inga planer på att investera i ett eget datacenter.

– Utom när det gäller utveckling där vi investerar tungt i egen infrastruktur för databearbetning.

Behaviosec märker också av att allt mer av banktjänsterna görs via mobiltelefoner.

– Jag uppskattar att mobiler är hälften av vår kundbas. Mobilen blir alltmer den primära enheten för banktjänster och förändringen sker snabbt, säger Neil Costigan.