Gartners senaste undersökning av pc-marknaden visar på den största tillbakagången sedan det tredje kvartalet 2013. Totalt i hela världen uppskattades försäljningen av pc till 68,4 miljoner enheter, vilket kan jämföras med 75,6 miljoner under samma kvartal förra året. Det ger en minskning på hela 9,5 procent.

Än värre är det för Emeamarknaden (Europa, Mellanöstern och Afrika). Här är tillbakagången så stor som 15,7 procent, från 22,1 miljoner enheter andra kvartalet förra året, till 18,6 miljoner under andra kvartalet i år.

Den mest uppenbara anledningen till tillbakagången torde vara att kunder, leverantörer, återförsäljare, kort sagt alla, väntar på att Microsoft ska lansera Windows 10. Lägg till det att vissa regioner lider av utvecklingen för dollarn, som har gjort pc dyrare.

Läs mer: Pc-försäljningen faller tillbaka – alla väntar på Windows 10

Ytterligare ett skäl är att försäljningen lyfte förra året som en följd av att supporten för Windows XP upphörde och företag investerade i ny hårdvara. Den effekten klingade sannolikt av i år.

Vad gäller enskilda leverantörer var Lenovo störst med en marknadsandel på 19,7 procent, HP tvåa med 17,procent och Dell trea med 14 procent.

Läs mer: Sackande pc-marknad drar ned Intel

En intressant jämförelse gäller Gartners uppskattning av marknaden för alla typer av enheter, som pc, surfplattor och mobiltelefoner. Gartner uppskattar att den marknaden ska öka med 1,5 procent för helåret 2015, jämfört med 2014, till sammanlagt 2,4 miljarder enheter.

Fakta

Gartners definition av pc omfattar traditionella skrivbordsdatorer, bärbara datorer och Windowsplattor med minst tio tum stora bildskärmar. Chromebooks, surfplattor med andra operativsystem än Windows och Windowsplattor med bildskärmar som är mindre än tio tum räknas inte.