Per Strömbäck
Per Strömbäck, talesperson på Dataspelsbranchen, välkomnar beslutet men tycker att marknaden är fortsatt osäker.

Spelmarknaden i Kina har länge dragits med förbud, vilket gjort det svårt för utgivare att komma åt marknaden i landet. Under förra året luckrade myndigheterna upp regelverket något men fortsatt hårda kontroller har lett till att varken Playstation 4 eller Xbox One har sålts i några större kvantiteter.

Läs mer: Spelbranschen vill genusmärka spel

Men nu öppnar alltså Kina upp spelmarknaden helt. Wall Street Journal rapporterar att det framöver kommer vara möjligt att både tillverka och sälja konsolspel över hela Kina. Tidigare har försäljning endast varit tillåten i ett särskilt handelsområde runt Shanghai.

Beslutet välkomnas av Per Strömbäck, talesperson på Dataspelsbranschen.

– Kina har blivit en allt viktigare aktör – inte bara för konsumentmarknaden utan även för producenter och faktiskt också som investerare. Det är så klart bra om det blir fler möjligheter. Det här innebär att spelskaparna får tillgång till en potentiell jättemarknad, säger han.

Däremot tycker han inte att det är läge att korka upp champagnen redan nu. Det finns fortfarande en rad hinder som kan komma att sätta rejäla käppar i hjulen för den som tänker ge sig in på marknaden.

– Den kinesiska spelmarknaden har varit präglad av piratverksamhet, och det gör att det är svårt att lansera spel i Kina. Man ska nog inte hoppas på för mycket.

För svensk del tycker han att beslutet om att öppna marknaden kommer lägligt, även om han också här är beredd att hissa varningsflaggan. Marknaden skiljer sig en hel del från hur den ser ut i västvärlden och det är högst osäkert om samma typ av upplevelser går hem i Kina. Av tradition har det varit mycket onlinespel till pc som gått hem i landet, medan andra spel inte alls har lyckats.

– Vi har ett väldigt starkt svenskår på konsol med många stora svenska titlar under höst och vinter. Det är bra tajming, men vi vet ju inte om Kina kommer vilja spela samma sak som resten av världen. Sedan ska man nog se på digital distribution kontra fysiska lanseringar. Det troliga är att den digitala marknaden kommer få fart. Där är inte de stora påkostade titlarna lika stora, säger Per Strömbäck.