mobila betalningar

Kunderna vill inte betala med mobilen

Hittills har mobilen inte lyckats utmana korten när vi handlar i butik. Inte ens i närheten. Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på branschorganisationen Svensk Handel, tror det helt enkelt beror på att kortbetalningarna i dag är tillräckligt smidiga. Då är det svårt att som kund motiveras att använda sin mobil i stället.

Nu röjer banker och handel gemensamt vägen för mobilbetalningar genom att introducera nya kontaktlösa kort. Det handlar om kort som bara behöver ”blippas” genom att de hålls mot betalterminalen där de läses av med nfc-teknik. Teknik som också finns i många mobiler i dag. När terminalerna byts ut för att klara nfc är det därför också ett viktigt steg mot mobilbetalningar.

Läs mer: Snart är kontanterna historia

I förra veckan presenterades ett initiativ för en bred övergång till kontaktlösa kort av tolv tunga intressenter från bland annat bankerna, handeln, kollektivtrafiken, restaurang- och parkeringsbranschen. Tanken är att övergången till kontaktlösa kort nu ska ske på bred front för att få med sig kunderna.

– Och när vi väl vant oss att bara sträcka fram ett kort är steget att i stället sträcka fram sin mobil inte så långt. Det gör att kunderna kan använda dem överallt, vänjer sig och också ser nyttan. Jag tror det är ett nödvändigt mellansteg innan man går över till mobilen, säger Bengt Nilervall. 


Bengt Nilervall
Bengt Nilervall på Svensk Handel.

– Så småningom kommer fler mervärdestjänster och då blir mobilen ännu mer attraktiv – sådant som digitala kvitton, lojalitetsprogram och rabattkuponger kan kopplas till betalningen.


Bankerna tar greppet om e-handeln

När det gäller handel på nätet har mobilen däremot blivit en integrerad del. Inte så konstigt egentligen eftersom behovet är så tydligt – när vi e-handlar via mobilen ska vi inte stoppas vid kassan av att det är svårt att betala.

– I och med att kortföretagen Visa och Mastercard nu anpassat sig till det mobila fönstret med Visa checkout och Masterpass så tar det fart. Tidigare fungerade ju kortbetalningar väldigt trubbigt på nätet – kortnummer skulle skrivas in och det krävdes dosor, säger Bengt Nilervall

Egentligen handlar det om att mobilen blir en pusselbit i de digitala betalningslösningarna.

– Man kan säga att webben flyttat in i mobilen helt enkelt.

Succétjänsten Swish där privatpersoner, små företag och föreningar kan skicka pengar till varandra via sina telefonnummer laddar också för att kliva in i e-handeln.

– Det är den mest kostnadseffektiva tjänsten och sker i realtid utan massa mellanhänder. Men där sätter bankerna taktpinnen för hur mycket man vill driva på eftersom de ju samtidgit vill driva in sina kortbetalningar. Det är en intern strid som drivs i bankerna, säger Bengt Nilervall.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Många aktörer vill på olika sätt ha sin del av kakan när vi börjar betala med mobilen – på nätet eller irl. Här är några av dem. 
Mastercard och Visa: Kortjättarna var lite sena ur startblocken men har nu fått fram förenklade betallösningar på nätet som också är anpassade till mobilen. Och med kontaktlösa kort tar man steget mot att flytta in sina kort i mobilerna. 
Swish: De svenska bankernas egen betalsuccé har tagit ett annat grepp om marknaden än andra aktörer. Genom att göra det lätt att betala mindre summor privat direkt från vårt konto utan att gå omvägen via kort minskar den vårt behov av att använda kontanter. Nu siktar tjänsten även på e-handeln. 
Klarna: Fakturakonungen på e-handelsmarknaden tar samma väg som kortföretagen och har förenklat betalningsproceduren med Klarna Checkout. Betalningen sker sedan från kundens kort eller internetbank, men tanken är att andra betalsätt också kan komma in.
Paypal: Har också skapat förenklade lösningar för e-handelsbetalningar via kort eller bank. Eller via en kassa som man har på Paypal. 
Dibs, Payex, Payair: Mer heltäckande betalplattformar för digitala transaktioner som självklart kopplar in både kortföretag och banker. Men även här är mobilanpassningen självklar och man försöker också ta steget vidare i näringskedjan exempelvis köpte Payex nyligen Wywallet och Dibs har utvecklat Mobile Pay tillsammans med Danske Bank. 
Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay: Ännu inte etablerade men kan komma med stor kraft. Mellansteg mellan banker och kund som lever på att kunna skapa betallösningar som ligger inbyggda i de mobiler vi köper. 
Seamless: Utmanar bankerna med sin betallösning som ligger frikopplad från bankerna. Har nackdelen av att vara en liten aktör men fördelen av att tilltala handeln genom att ta lägre avgifter än bankerna. Kan få skjuts när det nya betaltjänstdirektivet slår igenom och man kan gå direkt till sina kunders konton och dra pengar. 

Bred uppslutning bakom nfc-korten
Tolv aktörer står bakom initiativet att få till en bred övergång till kontaktlösa kort: Svensk Handel, Nets, Handelsbanken, Svensk Kollektivtraffik, Visita, Babs Paylink, Verifone, Pan-Nordic Card Association, Nordea, Svepark, Samtrafiken, Swedbank, Six och SEB.
Målet är att 50 procent av alla transaktioner ska vara kontaktlösa år 2017. Det kräver att kortterminalerna har nfc liksom de kort eller mobiler som ska kunna användas att betala med. Danske bank och Ica-banken håller redan på att byta ut sina kort till nya med nfc och Handelsbanken har just börjat.