Oracle

alt

Trots storköpet av Sun Microsystems 2009 har hårdvaran fått allt mindre fokus på Oracle. Tvärtom är det på mjukvarusidan bolaget vill växa. Den stora utmaningen ligger på molnsidan där det gäller att gäller att hitta rätt affärsmodell för att kunna bevara de höga marginaler som bolaget haft från sina höga, och ofta kritiserade, licenskostnader. Dessutom brottas bolaget vidare med att minska databasberoendet. En annan utmaning är att Oracle ligger i fejd med Google om Java.

Dell

alt

Numera avnoterat från börsen, vilket innebär att det senaste årsbokslutet är från 2013. Orsaken till avnoteringen är, enligt Michael Dell, att slippa kvartalshetsen så att bolaget kan bygga från grunden igen. Datacenter pekas ut som en viktig del och efter flera års flitigt förvärvande finns det gott om produkter i bolaget som säkerhetsprodukter och servrar och nätverk. Men trots att man gärna vill signalera annat ligger tonvikten fortsatt på pc-sidan, där bolaget har allt från chromebooks och plattor till avancerade speldatorer.

IBM

alt

13 kvartal i rad har intäkterna minskat för it-jätten. Motgångarna, samt försäljningen av serverdivisionen till Lenovo, har även inneburit rejäla neddragningar på personalsidan. Den stora utmaningen för IBM är att vända trenden och visa att man är tillbaka på banan igen. Affärsanalys, säkerhet och molnet är nyckelområden. Det nya samarbetet med Apple kan också bli en viktig pusselbit framöver.

HP

alt

Sämst i klassen av jättarna. Efter tuffa år med stora nedskärningar, och märkliga turer med en pc-division som plötsligt skulle säljas ut, är det full fart framåt och dubbelt upp som gäller framöver. Ett HP ska under slutet av året bli två med allt vad det innebär. Redan från 1 augusti arbetar man som två bolag, men i november sker splitten formellt. Under den tiden är det tänkt att de båda bolagen under respektive flagg ska ha lyckats identifiera de problem och utmaningar som finns. Tidigare i år köptes också nätverksjätten Aruba som också ska passas in i den nya bolagsordningen.

 

 
Företag Omsättning 2010 Omsättning 2014 Tillväxt 2010-2014 Antal anställda 2010 Antal anställda 2014
Apple 65 183 182% 49 93
Google 30 66 120% 29 54
Lenovo 22 46 109% 27 60
EMC 17 24 41% 49 65
Samsung 130 173 33% 191 320
Intel 44 56 27% 83 107
Microsoft 70 87 24% 90 128
SAP 18 20 11% 53 74
Cisco 43 47 9% 70 74
Oracle 36 38 6% 108 132
Dell 61 57* -7% 103 111
IBM 100 93 -7% 427 380
HP 126 112 -11% 325 302
*) Dell avnoterades från börsen i fjol så siffrorna avser år 2013.
Omsättningen i miljarder dollar, antal anställda i tusental.

Slutsats

Tittar man på tillväxtnivån under den aktuella fyraårsperioden är det de två största bolagen då, HP och IBM, som ligger i botten. Inte storleksmässigt. Bolagen är fortfarande jättar, om än krympande sådana, men det är tydligt att båda har brottats med problem när it-avdelningarna har ställt nya krav och affärsmodellerna behövt ritas om.

Där ligger en tydlig förklaring till omsvängningen, att det handlar om att hitta nya och relevanta affärsmodeller. På mjukvarusidan gäller det om att hitta nya intäkter när de gamla licensmodellerna sviker och på hårdvarusidan gäller det att hela tiden vara relevant och tilltalande och ha rätt produkter. Den klassiska enterprisehårdvaran är knappast stekhet idag.

Att just bilden att man ska vara modern, relevant och prata molnet, finns hos bolagen själva är närmast övertydligt. I princip alla bolag på listan, utom Lenovo som förblir tryggt vid sin hårdvaruläst, kommunicerar gärna ut molnbudskap en masse.

Vinnarna just nu är alltså mer konsumentinriktade bolag som Apple, Samsung och Google. Men den trion har mer gemensamt än att vara på väg att ta över it-tronen och att de varit glada över bring your own device-trenden. De har samtliga också länge haft ambitionen att komma in på företagen.

En tillfällig hajp för konsumentprylar är knappast vinnande i längden när man vill komma in på de stora företagen. Det är fortfarande en bit kvar, och det är också därför bolagen börjar söka stöd hos varandra. Apple har exempelvis under det senaste året hittat beprövade enterprisekompisar i IBM och Cisco. Och många av de klassiska enterprisebolagen, som SAP, HP och Microsoft, har samtidigt varit ute och trevat i konsumentdjungeln.

Vinnare i det långa racet lär bli den som lyckas kombinera konsumentmarknadens enkelhet med en tydlig struktur och förmåga att hantera ett storföretags komplexa it-miljö. Bolag som HP, IBM och Dell har onekligen gått igenom stålbad förut, och när hajpen kring konsumentprylar har lagt sig kan listan mycket väl ha vänts upp och ned igen om fyra år.

Sida 3 / 3

Innehållsförteckning