Iphone

– Kan ni skicka hem papperen så jag får titta på dem? Visst kan jag ångra mig och komma ur det här?

Den gamla damen i telefonen försöker försäkra sig om att inte bli lurad av försäljaren som pratar så fort att det knappt går att uppfatta vad han säger. Att det ska gå att ångra sig hörs klart och tydligt, däremot är det nästan omöjligt att uppfatta orden ”exklusive moms” i början av samtalet som spelas upp på konferensen Terminsstart Telekom.

Men nej, det var inte så lätt att ångra sig som det visade sig.

– Nu har det företaget hotat henne med inkasso och säger att hon måste betala 11 000 kronor för att komma ur avtalet, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.

Gamla människor som har ett eget företag är extra utsatta.

Företagsabonnemang löper över längre tid, 36 månader, än vanliga abonnemang och det finns ingen ångerrätt. Inte så att de företag som säljer abonnemangen bryr sig särskilt mycket om gällande lagar och regler, de kan vara väldigt vaga om vilka de är när de ringer upp och det händer att de säger sig vara en större och mer etablerad aktör och de ignorerar ofta de porteringsregler som gäller och flyttar inte över nummer till andra operatörer.

Läs mer: Drömmen om en gyllene generation

– Även om deras krav inte håller lagligt vågar många inte låta bli att betala och riskera att deras telefoner stängs av. Äldre människor kan ju också ha trygghetslarmet kopplat via sin fasta telefon och de vågar inte riskera det, säger Mattias Grafström.

Problemet i sig är inte nytt – rapporterna om så kallad slamming, felaktig teleanslutning har varit återkommande i flera år. I våras tog därför de sex största nätägande operatörerna AllTele, TDC, Tele2, Telenor, TeliaSonera och Hi3G Access fram en handlingsplan tillsammans med Post- och Telestyrelsen, PTS, för att stoppa de oseriösa försäljarna.

Framför allt handlar det om att använda sig av ett antal uppföranderegler som Telekområdgivarna tagit fram och som bland annat innehåller en del branschetiska regler kring hur teleförsäljning får gå till.

Men trots handlingsplanen fortsätter fulsäljet uppåt konstaterar Mattias Grafström. Sista kvartalet förra året dippade antalet ärenden hos Telekområdgivarna ner till 98 ärenden, den lägsta nivån som uppmätts på två år.

Läs mer: KTH-professorn sågar mobilförbud. Vill få barn att använda telefonen ännu mer.

Men sedan dess har det gått spikrakt uppåt. Under första kvartalet var det 150 ärenden och under det andra hade det ökat till 188 – den högsta nivån som uppmätts sedan första kvartalet 2013. Går man närmare in i siffrorna kan man se att en oseriös operatör står för merparten av det, 114 ärenden som gäller den operatören har kommit in bara under det andra kvartalet. Vilken operatör det rör sig om avslöjar dock inte Mattias Grafström.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Branschorganisation Swedma som arbetar med frågor som är viktiga för direktmarknadsföring har tagit fram ett antal etiska regler för hur telemarketing till konsumenter får gå till. Här är några av dem: 
- Konsumenten ska kunna se det nummer som ringer upp på en nummerpresentatör, vilket innebär att telemarketingsamtal inte får ringas från skyddade eller dolda nummer.
- Marknadsföraren ska på begäran, ersätta kostnaden för eventuell spårning av samtal.
- Reglerna för NIX-Telefon Ska följas.
- Marknadsföraren ska vara tydlig om vilket företag eller uppdragsgivare som den ringer för.
- Marknadsföraren ska ange i vilket syfte samtalet rings
- Marknadsföraren ska respektera om en konsument vill avsluta samtalet.
- Marknadsföraren ska göra klart för konsumenten vilka konsekvenser samtalet ger på ett sådant sätt att konsumenten förstår det när samtalet avslutas.