En miljard om året de närmaste åren – så mycket satsar nu Folksam på att röja ut gamla system och modernisera, konsolidera och effektivisera it-miljön. Just nu pågår 70 till 80 it-projekt parallellt konstaterar koncernchefen Jens Henriksson.

– Varannan svensk är i dag kund hos oss och vi är det största försäkringsbolaget. Vi har i många år haft fokus på affärerna men under tiden har det byggts upp en teknikskuld, säger han.

Läs mer: Här är nästa trend bland försäkringsbolagen

Han jämför Folksam med en bil. På utsidan ser den snygg ut som en Volvo V70. 

Jens Henriksson
Jens Henriksson, koncernchef på Folksam.

– Men lyfter man på huven är det en Volvo 740. Den drar på tok för mycket bensin, den är inte miljövänlig, det droppar olja, cylindern är trasig. Det är inte den ordning inom it man kan förvänta sig. Så ser Folksam ut.

Är ni sämre än era konkurrenter inom it? 

– Ja, det är vi. Vi ligger efter och det är dags att göra något åt det.

Omvärlden förändras och Folksam måste hänga med. Det handlar om sådant som ändrade kundbeteenden.

– Vi är en sällanköpsbransch, man betalar en gång om året och kanske har någon skada var femte år. Så vi behöver inte ha supersnabba system. Men i dag sitter kunderna på bussen och kollar igenom olika alternativ på sina mobiler. Hur mycket kostar försäkringen om bilen kört 3 000 mil? 4 000 då? 5 000? Om jag går i pension vid 60? 61? 62? 63? Hur skiljer det? Och så sitter de med en massa flikar. Det måste vi klara att möta.

Även de regulatoriska kraven skärps.

– Solvens II heter det nya regelverket. Nästa år ska vi lämna 2 400 delrapporter till Finansinspektionen, 14 000 datapunkter i veckan. Det är en enorm datainsamling och vi har inget bra mellandatalager i dag.

Läs mer: Fujitsu pratar ännu mer med Folksam

Precis som på många banker sitter Folksam med en mängd system – över 900 – och de är dessutom 30-40 år gamla. Det finns flera olika stordatormiljöer och dessutom har många system utvecklats internt eller skräddarsytts på olika sätt.

– Nu ska vi ha så mycket standardsystem som möjligt – vi är inte så unika som vi trott. Det är i kundmötet som vi kan hitta unika möjligheter men min erfarenhet är att det finns färre unique selling points än man tror, säger Jens Henriksson.

Hur ser då Folksams förändringsplan ut?

– Vi håller på med allting på en gång. Vi byter arbetsplatser, går in i Officemiljö rakt av, byter försäkringssystem, telefonisystem, risksystem, pensionssystem och går igenom hela kundmötesbiten.

Är det inte riskfyllt att göra så mycket samtidigt? 

– Jovisst, men vad har vi för alternativ? Vad ska vi inte göra? Ska vi inte rensa upp i den gamla miljön? Ska vi inte se till att klara det nya regelverket? Ska vi inte möta kunden på webben när de vill nå oss via mobilerna?

Men mäktar ni med allt utan att hamna i händerna på konsulter? 

– Nej, troligen mäktar vi inte med allt och ibland hamnar vi för mycket i händerna på konsulter. Alla it-projekt vi håller på med kommer inte gå bra. Så är det.

Exakt hur länge satsningen kommer att pågå kan Jens Henriksson inte svara på.

– Tills styrelsen tittar på mig och säger att det räcker ... Nej, det är inte spikat men vi har en målbild på 2018. Frågan är om vi kan säga att det är nog med it-utveckling när vi är framme där, säger han.