Alla dessa leveranser

Hur ska maten levereras? Är det hem till dörren som gäller? Ica:s vd Anders Svensson har sagt att han tror ihopplockade kassar som hämtas ut i butik kommer att bli den stora trenden. Samtidigt har de som levererar färdigpackade matkassar varit duktiga på att leverera maten inom ett förutbeställt tvåtimmarsspann konstaterar Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel. Han ser ett annat scenario framför sig.

– Varför har vi fortfarande kvar tvättstugor i husen när nästan alla har egen tvättmaskin? Där skulle vi ju kunna ha stora kylrum för mat som levereras i stället, säger han.

Dessutom är det inte alltid säkert att det är jobbigare att passa en leverantör som meddelat att de ska komma inom ett två timmarsfönster.

– För en barnfamilj är det säkert lättare att vara hemma och vänta än att dra med barnen till affären. Och meddelar de dessutom en stund innan att de är på väg kan man vara på lekplatsen fram till dess.

Troligen blir det kundens behov som kommer styra vart leveranserna går – olika vid olika tillfällen.

Läs mer: Bolaget som skakar de flesta branscher - vad gör egentligen Amazon?

– Exempelvis Amazon har en prenumerationstjänst i USA för sådant som blöjor och barnmat så att det levereras hem – sådant som är samma varje vecka. Sedan kan man gå iväg och handla det andra, kanske mer lokalt än i dag eftersom man blir av med en del storhandel, säger Emma Hernell.

Ulf Johansson tror också att det man vill ha hem i första hand är stora bulkvaror.

– Sedan kan man gå till delikatessdisken för sådant som är lite utöver det. Det beror på tillfället. Men det gäller att leveranserna är pålitliga.

Bäst logistik vinner

Varför har det dröjt så länge innan mat på nätet kommit igång på allvar? Ett skäl är att affärslogiken för e-handel med mat är helt annorlunda än för böcker. Medan det är billigare att skicka ut beställda böcker än att hyra och driva en bokhandel är det inte enklare och billigare att låta kunderna beställa sin mat. Den stora haken är logistiken.

Det börjar när varorna ska plockas ihop och skickas ut. Där kan man välja på om man vill ha ett eller flera centrallager att skicka ut maten ifrån. Då handlar det om att bestämma sig för hur stora områden som leveranserna ska täcka och vad man mäktar med.

Eller så väljer man att utnyttja sitt butiksnät och sköta leveranserna från de enskilda butikerna. För Icas del där alla handlare är sina egna är det ett naturligt val eftersom handlarna själva får avgöra om de vill syssla med e-handel eller inte.

– Det är besvärligt om man har stora volymer – när ska man plocka ihop kassarna i butiken? På morgonen när man öppnar, och då kanske skapa en butik som ser trist ut, eller senare under dagen när det är fullt med folk, säger Emma Hernell.

– Handel handlar mycket om logistik – att inte hålla varor i lager. Den som lyckas bäst och blir effektivast vinner.

Läs mer: Ikea bygger helt ny e-handel - ska fördubbla sin omsättning

Även leveransen är knepigare än för varor som böcker och kläder.

– Mat kräver en helt annan distribution eftersom det handlar om färskvaror, säger Jonas Ogvall.

– Det gör tiden mer begränsad om den ska levereras till din dörr – andra paket kan man ju hämta lite när man vill.

Matkedjorna har hållit emot

Ett annat skäl till att mat på nätet inte tagit fart tidigare är att drivet att starta e-handel inte kommer inifrån dagligvaruhandeln – den ses snarare som problematisk än lönande. Varför plocka ihop maten åt kunderna när det avskaffades med lanthandeln. Trycket kommer utifrån. Det finns ett uppdämt behov hos kunderna att kunna köpa mat på nätet helt enkelt. När konceptet med färdiga matkassar introducerades blev det en succé.

– Det är därifrån konkurrensen har kommit som fått de stora kedjorna att reagera. Själva har de tyckt det varit bekvämt att folk har kommit till dem. Ofta ser handeln på e-handel som en egen kanal och räknar på hur den lönar sig. Men det gäller att se alla kanaler tillsammans – det totala erbjudandet, säger säger Ulf Johansson.

Han konstaterar att många handlare tycks se e-handeln som ett nödvändigt ont, något man gör för att man måste eftersom man inte vill ses som omodern.

– Många slår sig för bröstet och säger att de lyssnar på kunden. Men gör det då, säger han.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Den totala e-handeln i Sverige växer stadigt. Enligt E-barometern från HUI Research och Postnord omsätter den runt 50 miljarder kronor i år och beräknas nå en andel på sju procent av den totala handeln. Då är inte exempelvis försäljning av resor, hotell, konsertbiljetter, försäljning mellan företag eller mellan privatpersoner medräknat.

Totalt har den svenska e-handeln vuxit med 21 procent under andra kvartalet i år. Matförsäljningen på nätet ökade mest under den perioden – 43 procent. Och mest ökar lösplock, 56 procent, medan färdiga middagslösningar ökar med 31 procent.

Prognosen är att matmarknaden på nätet omsätter fyra miljarder i år.

Källor:
E-barometern Q2 från HUI Research och Postnord
D-food Index Q2 från Svensk Digital Handel