Lumia 930
Nokia Lumia 930, föregångaren till Lumia 950 och Lumia 950 XL som Microsoft visar upp idag. Foto: Karlis Dambrans (CC).

Det har varit ett tungt år på telefonfronten för Microsoft. I juli gick företaget ut med att de skrotar stora delar av mobilutvecklingen de för några år sedan köpte av Nokia. Samtidigt skulle fokus skiftas från konsumenter till företagskunder.

I eftermiddag är det dags att se vad det nya greppet innebär. Microsoft håller ett event i New York där de kommer att visa upp höstens nyheter. Bland dem finns, av allt att döma, två nya mobiltelefoner: Lumia 950 och Lumia 950 XL.

Målet kommer i alla fall inte att vara att inta en marknadsledande position. När Microsoft köpte Nokias mobiltillverkning för två år sedan var ambitionen att 15 procent av världens sålda smarta telefoner skulle köra Windows år 2018, en siffra som framstår som närmast skrattretande idag. Enligt de senaste siffrorna från IDC väntas Windows-telefoner svara för blygsamma tre procent av den globala försäljningen 2015, enligt Wall Street Journal.

Läs mer: Brakförlust för Microsoft – skyller allt på Nokia

Så vilken plats har Microsoft på mobilmarknaden idag?

Leif-Olof Wallin som är analytiker på Gartner säger att han är övertygad om att det är en viktig marknad för företaget, men att kursändringen i somras, till att bara satsa på företagskunder, väckte många frågetecken.

– Det är en väldigt liten marknad totalt sett och det går inte längre att göra en telefon som bara har affärsfokus. Finns inte alla de konsumentapplikationer som den anställde förväntar sig är det svårt, och många appar som ser konsumentaktiga ut är sådant man använder även på jobbet. Finns inte de är det uppförsbacke hela vägen till banken, säger han.

Han säger att han inte är orolig för att Microsoft ska sluta satsa på smarta telefoner. Risken är snarare att utvecklarna överger plattformen. Även om Windows 10 gjort det mycket lättare att porta en app från desktop till mobil krävs det fortfarande merjobb för att det ska bli snyggt och bra.

Läs mer: Microsofts listiga knep för att sprida Office-paketet till Android-världen

– Vi är oroliga för att ekosystemet tappar fart och inte fortsätter att lyfta på det sättet som det börjar göra. På sikt kan bli problematiskt för företag om leverantörerna inte gör sina appar tillgängliga på plattformen, säger Leif-Olof Wallin.

Ändå är han övertygad om att Microsoft kommer att fortsätta slåss för sin plats på mobilmarknaden. Även om telefonerna inte är någon vinstmaskin är de en viktig kugge i Windows 10-maskineriet.

– Det är nog framförallt en del i att sprida sin mjukvara. Jag tror inte att det finns jättemycket pengar i det, men det är strategiskt viktigt för budskapet att det finns på alla platser, från de riktigt små till de riktigt stora, säger Leif-Olof Wallin.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning