Surface Book

Microsofts kanske viktigaste partner i den pågående Windows 10-missionen – pc-tillverkarna – har fått klart för sig att Surface-lanseringen bara var början på Microsofts nya hårdvaruresa. Nu får man alltså även konkurrens på pc-sidan, när datorn Surface Book lanseras.

Men tisdagens Microsoftlansering var kanske inte det första som snurrade i huvudet på pc-tillverkarna. Tvärtom verkar de ha blivit ganska tagna på sängen av det nya initiativet.

Läs mer: Därför är det självklart att Microsoft bygger egen dator

– Vi kan väl konstatera att det är en naturlig utveckling av Surface Pro, och det följer trenden där man vill ha ett riktigt tangentbord och en 2-in-1, lyder omdömet av Surface Book från Thomas Weimer, marknadschef på Dell Sverige.

Dell
Thomas Weimer, Dell.

Hur ser ni på att Microsoft fortsätter konkurrera med sina kanske viktigaste partner?

– Vi har inte så mycket synpunkter på vad de gör som bolag. Det är inte en helt obekant utveckling. Alla breddar sin portfölj, och branschen är mer komplex idag än för några år sedan. Men att bara göra en tunnare, grå maskin är en sak. Som jag ser det handlar det om sådant som support och kvalitetsarbete över tid, och där ser jag att vi fortfarande har 28 års försprång.

Ni har tidigare gått med på att ha Surface Pro som en del i ert sortiment, hur blir det med den här produkten, kommer ni att sälja den också?

– Det har vi ingen ambition att göra, mig veterligen.

På HP säger Stefan Bergdahl, tillträdande Sverige-vd:n för hårdvarudelen HP Inc, att det var ett överraskande besked.

Läs mer: Här är första titten på Microsofts första laptop

– Vi har fått väldigt lite information om deras planer. Det vi vet nu är att den bara är tillgänglig på den amerikanska marknaden, så just nu ser jag inte Microsoft som en konkurrent i Sverige. Om den ska komma till Sverige får du kolla med Microsoft, säger han.

Men om den gör det?

– Om den gör det blir de en konkurrent, som kommer att ses som alla andra konkurrenter.

Stefan Bergdahl är dock inne på samma spår som sin Solnagranne Dell. Det vill säga, han poängterar att det krävs en hel del för att vara pc-tillverkare i form av upparbetade rutiner som exempelvis service och support.

– Jag ser inte att Microsoft skulle kunna konkurrera med oss på de stora kunderna, säger han.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning