hcl
För knappt åtta år sedan började Pankaj Tagra bygga upp HCL:s nordiska verksamhet. I veckan kröntes resan med Volvo IT.

Nordenansvarige Pankaj Tagra har varit på plats i Sverige sedan januari 2008, och har varit med under hela den nordiska etableringsresan för indiska HCL.

– Då var vi två stycken och hade två kunder, säger han om starten för knappt åtta år sedan.

Läs mer: Kunderna oroas inte när Volvo IT får nya ägare

Och man kan väl delvis säga att cirkeln nu är sluten. Volvo var nämligen, tillsammans med ”ett stort svenskt möbelföretag”, den första kunden som fick HCL att etablera sig på den nordiska marknaden.

Och i veckan blev det alltså klart att Volvo IT:s externa verksamhet nu flyttas över till det indiska bolaget. Pankaj Tagra säger att Nordenetableringen varit en målmedveten resa där man har skyndat långsamt och han säger att det är högst medvetet att bolaget delvis har hållit en låg profil under sin resa.

– Vi jobbar gärna i skuggan. Vi behöver ingen marknadsföring, så länge vi fokuserar och gör ett bra jobb hos kunderna. Det viktiga för oss är inte att prata volym.

Tvärtom menar han att det väsentliga på en mindre marknad som den nordiska är att sprida sitt namn genom att kunderna pratar väl om en.

– Det är viktigare än allt annat här. Vi siktar på att ha ett fåtal kunder och att göra dem riktigt nöjda, då kommer det att bli bra. Pratar du för mycket om dig själv och inte levererar så blir det bara ett dåligt läge, säger han och exemplifierar med ett favoritordspråk:

– Ta inte en så stor bit att du inte kan tugga.

Fram tills nu har HCL slagit ner sina bopålar på olika ställen i Norden, där man har ett antal leveranscentra.

Det började i finska Esbo, och har fortsatt utifrån olika kunder, i Stavanger med Statoil och i Oslo med DNB. Pankaj Tagra säger att man har ett drygt hundratal på varje plats.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning