dell
Michael Dell talade på den stora konferensen Web Summit i Dublin tidigare i dag.

(CS/Dublin) Det är lätt att tolka det som ett omen när Michael Dell äntrar scenen på konferensen Web Summit i Dublin i en alldeles för stor kostym. Men självförtroendet är det inget fel på, trots att han just är på väg att skuldsätta sitt livsverk Dell med över 400 miljarder kronor för att ha råd att köpa lagringskonglomeratet EMC.

– Jag är inte rädd för att ta risker. Risk och innovation hänger ihop, säger han.

Läs också: Dell köper EMC för 550 miljarder kronor – största it-affären någonsin

Så varför? Varför vill Dell genomföra den största affären i it-historien? Tolkar man Michael Dell rätt handlar det om att följa med både teknikutvecklingen och kundernas nya behov. Konvergerad infrastruktur, mjukvarudefinierade nätverk och hybridmoln är termer Michael Dell återkommer till, kanske inte den typ av teknik som publiken på startup-täta Web Summit har närmast hjärtat.

– Kombinationen av Dell och EMC, tillsammans med kontrollen över VMware, kommer bli nummer ett inom it. Jag är mycket, mycket entusiastisk över vad vi kan göra för våra kunder. Vi har en fantastisk möjlighet när vi kombinerar servrar med lagring, säger Michael Dell.

Och såväl kunder som partner är positiva, enligt Michael Dell. Överväldigande positiva, till och med. Även om han är medveten om att det inte går att ge några garantier – historien visar att de flesta stora uppköp går åt pipan.

– Nej, vi kan inte vara säkra på att den här affären skapar värde, men det är risken vi får ta. Tiden får utvisa.

Trots att Michael Dell snart basar över en jätte inom riktigt tung it – servrar, lagring, infrastruktur, säkerhet – vill han inte sluta tro på pc-affären. Även i det sammanslagna Dell/EMC kommer pc stå för en tredjedel av intäkterna.

Läs också: De är rikast i it-världen - här är miljardärernas topp 10

– För några år sedan trodde alla att pc:n var på väg bort, men verkligheten är att vi använder många enheter, från smartphones till desktop-pc. Vi är väldigt mycket i pc-branschen, och är väldigt hängivna den affären.

– Det finns 600 miljoner pc som är äldre än fyra år. Vår utmaning är att göra bättre pc än de folk köpte för fem år sedan. Det är inte så svårt. Pc-affären försvinner inte och kommer vara med oss väldigt länge, säger Michael Dell.

Så var är Dell som företag om, säg, fem år? Michael Dell svävar lite på målet, men till slut kommer svaret. När alla enheter blir uppkopplade, samtidigt som cyberbrotten fortsätter öka, oavsett om det handlar om statssponsrad hacking, kriminella ligor, terrorister eller aktivister, blir säkerhet en allt viktigare affär.

– Det blir ett enormt problem, och en enorm möjlighet för oss.