(CS/Dublin) Coca-Colas teknikchef Alan Boehme får cola-flaskan i handen av en inspringande volontär just innan han går på Web Summits scen. Men det är knappast för att spänna musklerna med hjälp av ett av världens största varumärken. Istället är Alan Boehme ödmjuk och närmast bekymrad.

alt
Alan Boehme är teknikchef på Coca-Cola.

– Vi har förlitat oss på att IBM, HP och Dell ska berätta för oss om framtiden, vi har fått informationen från Gartner. Vi kan inte göra det längre – och alla storföretag jag pratar med har samma problem, säger Alan Boehme.

Läs också: Svenska företag ratar jättarnas affärssystem

För fyra år sedan började Coca-Cola, eller The Coca-Cola Company som koncernen heter, resan mot molnet och mobiliteten. Målet är att 75–80 procent av hela datormiljön ska finnas i molnet inom 3–5 år. Orsaken: Coca-Cola insåg att klassiska datacenter och den interna it-förmågan inte hängde med.

Coca-Cola finns i alla länder utom Nordkorea och Kuba (där är en förändring på gång) och har otaliga miljoner kunder. Bara på Facebook har företaget 90 miljoner fans och den egna kundklubben har nära det dubbla antalet medlemmar. Samtidigt har de 700 000 anställda behov av mobila arbetssätt och 250 000 lastbilar behöver hållas kontakten med.

– Vi har aldrig behövt hantera så många enheter samtidigt. Och det är inte bara mobiler, utan även IoT. Bara i en enda fabrik genomförs 13 000 miljarder instruktioner på ett år. Traditionella datacenter räcker inte längre.

Läs också: Wow! Amazon tjänar galet mycket pengar på sina molntjänster

– Den enda vägen är att ingå partnerskap med entreprenörer och startups. De stora leverantörerna har inte det vi behöver. Vi använder till exempel många molnplattformar, från Google till Azure. Men det finns inget sätt att flytta data mellan dem. Där kommer ny teknik som Docker in – en startup, säger Alan Boehme.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning