Att flytta till molnet innebär stora utmaningar för ett globalt företag som Coca-Cola, inte minst regulatoriska svårigheter som med det nyligen dödförklarade Safe Harbor-avtalet. Men den största utmaningen är att hantera alla data som genereras av både kunder, anställda och i fabrikerna.

– Vi är nya på big data. Vi har haft hur mycket data som helst i många år, men nu handlar det om ostrukturerad data, strukturerad data och delvis strukturerad data. Det har vi ingen möjlighet att hantera internt.

Läs också: Här är Amazons nya lösning för internet of things

Alan Boehme tar som exempel Coca-Colas mest avancerade läskmaskiner, som kan blanda kundens perfekta favoritläsk utifrån mängder av olika smaker. Hittills har kunderna kunnat interagera med den via en qr-kod eller en app, men det känns redan förlegat.

– Nu tittar vi på ansiktsigenkänning istället. Maskinen läser av vem du är och vet vad du har för preferenser sen tidigare. Och allt det är data.

– Vi har varken kunskapen eller de data science-specialister som krävs för att hantera det, det har inget storföretag. Och vi kan inte tävla med Google och Facebook och liknande företag som anställer mängder av data science-specialister.

Coca-Cola tittar alltså mot startup-världen istället. Företaget har startat ett acceleratorprogram som ska lära startups hur man jobbar med och säljer till storföretag, och ett mobil-labb som tar fram sdk:er för att låta entreprenörer hjälpa Coca-Cola få ordning på sina data.

– Partnerskap ger oss den bästa chansen för vår framtid, säger Alan Boehme.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning