womentor
Glad kvartett: Katja Lundqvist, Mikaela Westring, Isabelle Norman, alla tre från Datatjej, och årets individuella vinnare Johanna Berlinde från Teliasonera.

För fjärde året i rad delade branschorganisationen IT & Telekomföretagen och Computer Sweden på onsdagskvällen ut Womentorpriset. Prisutdelningen genomfördes på innovationshuset Epicenter i centrala Stockholm.

Årets individuella pris tilldelas Johanna Berlinde, ansvarig för affärsområdet Media och Entertainment på Teliasonera.

– Jag blev väldigt glad och faktiskt överraskad. Jag var glad redan att jag var en av finalisterna. Att dessutom vinna kändes mycket roligt eftersom jag tycker att dessa frågor är både viktiga och utvecklande att arbeta med, säger Johanna Berlinde.

Hon fick priset i konkurrens med CGI:s Sverigechef Pär Fors och Camilla Sundström, vd på Empower.

För att få priset är kravet att man som person har jobbat för att få fler kvinnor i ledande positioner och bidragit till att öka uppmärksamheten kring faktumet att fler kvinnor på chefsnivå leder till ökad lönsamhet i branschen.

Vad har du gjort som du är stolt över när det gäller att lyfta fram kvinnor i ledande positioner?

– Jag har vid flera tillfällen vågat rekrytera, alternativt lyfta upp, kvinnor som inte alltid har varit självklart för alla varför jag gjort det. Jag har haft förmågan att identifiera deras kvalifikationer och potential trots att de i vissa fall inte själva sett den, det är allra mest inspirerande. Många av dessa har visat sig bli de duktigaste medarbetare jag haft.

På vilket sätt ser du i din vardag att ökad mångfald och jämställdhet ökar lönsamheten för din verksamhet?

– Antalet kvinnor på min avdelning har ökat från mycket låg till över 50 procent sedan jag började för tre år sedan, likaså bakgrund och erfarenheter. Jag ser tydligt hur dynamiken och diskussionerna i gruppen har ökat på ett väldigt positivt sätt som gör att alla gör det lilla extra och tänker till. Vi har dessutom roligt.

Kan du ge exempel på konkreta resultat?

– En del av det jag är ansvarig för är produktutveckling och för att lyckas med krävs att vi tar till oss kundinsikter, det vill säga vad tycker våra kunder om våra produkter och tjänster. Att ha olika personer med olika bakgrund som arbetar med detta har gjort att vi på ett mycket bättre sätt fångat upp input på hur vi kan förbättra våra tjänster och ta dem ut till marknaden.

– Ett konkret exempel på resultat, som självklart inte enbart beror på detta, men i veckan så presenterade SKI, svenskt kvalitetsindex och Finlands motsvarighet EPSI sina undersökningar för 2015 och då hade Teliasonera de nöjdaste tv-kunderna i båda länderna.

I kategorin organisation/företag var Hogia, Agero och Datatjej nominerade. Till slut stod Datatjej som vinnare för sitt arbete att inspirera fler unga kvinnor att söka sig till it-branschen och väl där vilja ta ledande positioner.

– Otroligt roligt och motiverande. Datatjej är en ideell förening som drivs av tjejer/kvinnor för tjejer/kvinnor och vi var stolta och hedrade att vi blev nominerade. Att vi sedan fick Womentorpriset var oväntat och vi är väldigt tacksamma för att Datatjejs arbete och engagemang uppmärksammas, säger Datatjejs ordförande Isabelle Norman.

Vad betyder det här priset för er?

– Det är ett ärofullt pris som ger oss ännu mer motivation till vårt arbete. Vi vill verkligen betona att det är alla Datatjejer som gör denna förening. Priset är till oss alla och vi ser det som en gest om att Datatjejer är viktiga och en del av framtiden. Jämställdhet och mångfald behövs.

Hur firar ni priset?

– Vi firar genom att ta med oss motivationen och glädjen in i vårt fortsatta arbete mot en mer jämställd bransch och lite tårta till det såklart.

Fakta

2015
Individ: Johanna Berlinde, chef Media & Entertainment på Teliasonera. Företag/organisation: Datatjej.

2014
Individ: Ulrika Holmbring, Product Director R&D, HR & Financials, IFS. Företag/organisation: Microsoft.

2013 
Therese Sinter, informations- och marknadschef Sogeti Norden och Group Communication Director Sogeti.

2012
Tele2