Drygt 600 it-beslutsfattare fanns på plats på Münchenbryggeriet i Stockholm när årets upplaga av Radar Summit gick av stapeln. Som vanligt är det en plats att diskutera och problematisera de trender som analysföretaget Radar anser har störst påverkan på den svenska it-marknaden. I år hade dessa trender sammanfattats i tre huvudpunkter: kostnadsreduktion, effektivisering och innovation.

– De som har reducerat kostnader mest är de som har lagt ut mest i outsourcing och som har hittat rätt sätt att kapa kostnader. Expansions- och effektiviseringsdelen handlar om att automatisera kärnprocesser, och inte minst förmågan att förädla informationen. Och med innovation menar vi att man ska dra nytta av den nya teknikens möjligheter. Mycket handlar om logik och att utveckla den egna organisationen så att man har bäst utfall, lyder Hans Werners snabbsammanfattning av de tre ledorden. Hans Werner är vd på Radar.

Läs också: Kurvorna leder dig fel – varning för övertro på big data

Han säger att lite över 600 beslutsfattare och drygt 100 leverantörsrepresentanter fanns på plats, och det är just själva mötena och möjligheterna att diskutera it-investeringarnas effekter som är det viktigaste med den här typen av konferens.

– Huvudsyftet med Radar Summit är dialog. Det handlar inte bara om att sälja, utan vi vill flytta dialogen framåt. I år har vi även haft ett rådgivartorg där man har kunnat prata med exempelvis jurister och licensspecialister, berättar Hans Werner, som också gärna lyfter fram en av dagens talare som ett viktigt och konkret exempel.

– Vi har haft Urb-it på scenen som ett svenskt exempel på hur man kan sätta upp ett Airbnb eller Alibaba, och inte minst hur snabbt det kan ske. Så det här händer verkligen, det är inte bara prat.

Läs också: Nu är det bevisat: outsourcad it ger lönsammare företag

Det är onekligen bråda dagar för den svenska it-beslutsfattarna just nu. Att årets Radar Summit krockar med Gartners stora konferens i Barcelona är, enligt Hans Werner, mest en märklig slump.

– Vi baserade det på hur det var förra året. Då var vi två veckor ifrån, så det kändes ofarligt för oss att lyfta fram det en vecka. Och samtidigt flyttade Gartner tillbaka det en vecka, så det blev lite olyckligt.