tangentbord

Ingen telefonväxel, ingen e-post och inget journalsystem inom vård och omsorg. Vid fyratiden i onsdags eftermiddag gick något snett med virtualiseringen i Hudiksvalls kommunala it-system – och fortfarande inte finns ingen lösning i sikte.

– Vi har inga prognoser, men vi räknar med att vi kommer att vara nere under några dagar till, säger kommunens it-strateg Ronny Lundberg till Computer Sweden.

Felet verkar ligga i Microsofts virtualiseringsplattform Hyper-V. Det går inte att montera diskar, och inga virtuella maskiner kommer igång.

Läs också: Windowsteknikerns framtid – vad måste du kunna imorgon?

– Vi har ett kluster med två maskiner som har hand om systemet, och det ska gå att byta roll mellan maskinerna så att en är passiv och en är aktiv. Det var när den aktiva rollen bytte över till den andra noden som det lade av. Sedan dess har vi inte fått igång den igen, säger Ronny Lundberg.

Nästintill all verksamhet i kommunen påverkas på ett eller annat sätt. Till en början låg allt nere från telefonväxeln, hemsidan och mejlen, till journalsystemen inom vård och omsorg och gymnasieskolornas onlineverktyg. Sedan felet inträffade i onsdags har vissa system, bland annat inom vården, lyfts ut ur it-miljön och gått att få igång, men merparten av dem är fortfarande nere.

Hudiksvalls kommun har kontaktat både leverantören och systemkonsulter som har arbetat med problemet utan att lyckas åtgärda det.

– Vi har ett ärende hos Microsoft som är eskalerat till högsta nivå, men det gänget har inte varit inne och tittat ännu, säger Ronny Lundberg.

Läs också: 8 tips för rivstart efter it-kraschen

Han anser att kommunens krisberedskap har fungerat som den ska under omständigheterna, även om många viktiga it-tjänsterna, bland annat kommunens e-post, fortfarande inte fungerar.

– Det är klart att vi kommer att göra en analys av vad som inträffat och vad vi kan göra i framtiden för att undvika det här. Det är alldeles för tidigt att uttala sig specifikt, men självklart ska vi följa upp och se till att vi inte hamnar i samma situation igen.

Uppdatering 16/11:

Strax efter fem på eftermiddagen den 14 november lyckades Hudiksvalls kommun installera om ett felande system i servermiljön. Därefter har alla system i it-miljön startats om under helgen.

– Det fanns några smågrejer som strulade men alla stora verksamhetssystem, webbsidan, e-spost och system för vård och omsorg fungerade på måndag morgon, säger kommunens it-strateg Ronny Lundberg.

Vad som orsakade felet är inte känt ännu, men både kommunen och Microsoft kommer att analysera vad som gick snett.