Datahall
Foto: Josef Frühwirth (CC)

Under hösten uppgraderade Amazon Web Services sin tjänst Simple Storage Service med lagringsklassen S3 Standard – Infrequent Access. Företaget sänkte också prislappen på lagringsklassen S3 Glacier med 30 procent.

Lansering kom sedan Google tidigare i år skakade om marknaden med introduktionen av Cloud Storage Nearline. Båda tjänsterna erbjuder ett billigt alternativ för säkerhetskopiering.

Googles Storage Nearline kostar 0,01 dollar per GB jämfört med 0,0125 dollar per GB för AWS Infrequent Access. I båda fallen tillkommer kostnaden för dataöverföringar från molnet (här är AWS billigare) samt get, put och copy requests.

Läs också: Microsoft börjar lagra data i Europa för att komma undan amerikansk övervakning

Amazon lovar en tillgänglighet på 99,9 procent och Google nöjer sig med 99 procent. Det innebär att Googles tjänst kan ligga nere i upp till cirka 3 dagar och 15 timmar och Amazons nästan 9 timmar per år.

Samtidigt har Microsoft lagt mer krut på sin Azure Backup-tjänst. Den senaste uppgraderingen kom i oktober och lade till stöd för SQL Server, Hyper-V, SharePoint Server, Exchange och Windowsklienter. Att köpa en hel tjänst istället för bara lagringskapacitet blir naturligtvis dyrare. I Azure Backup fallet är kostnaden från cirka 40 kronor extra per skyddad instans, vilket kan var en virtuell maskin, server eller Windows klient.

Molnleverantörernas intresse för lagring är egentligen inte så konstigt. Det har alltid varit ett område som vållat mycket huvudbry. Säkerhetskopiering och katastrofberedskap får inte alltid den uppmärksamhet som de förtjänar. Att slippa mycket av grovarbetet i kombination med en bättre skalbarhet gör molntjänster attraktiva. Det finns dock inget egenvärde i att använda molntjänster. Parametrar som prestanda, pris, migration och systemintegration måste noga utvärderas.    

Lagring är långt ifrån det enda området som molnleverantörerna försöker sälja in. De lägger också mycket krut på databaser, beslutsstöd och big data i sin iver att bredda vad företagen flyttar ut från egna datahallen.
Den här utvecklingen sker inte automatiskt. It-avdelningarna måste vänja sig vid tjänsterna och leverantörerna måste visa att de förtjänar kundernas förtroende.

Det handlar inte bara om tillgänglighet. Bättre administrationsverktyg och hjälp att hitta rätt i molndjungeln är minst lika viktigt. Steg för steg håller leverantörerna på att förbättra allt som behövs runt omkring.

Rackspace är mest kända för sitt arbete med Openstack, men som många andra molnleverantörer har de insett att de måste bredda sig för att kunna överleva. Nyligen lanserade de två supporttjänster för AWS: Navigator och Aviator. Navigator är den enklare av de två och ger bland annat kunderna tillgång till verktyg för automatisering. Aviator tar ett steg till och låter företagen lämna över hela eller delar av administrationsbördan till Rackspace.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning