tieto
Kimmo Alkio, vd Tieto

HCL:s övertagande av Volvo IT var det första stora exemplet där en indisk aktör köpt sig in på den nordiska marknaden. Men det är inte det sista, om man ska tro IDC:s analytiker Johan Hallberg, som flaggar för fortsatt indisk offensiv.

– De indiska aktörerna är de som växer kraftigast just nu, säger han.

Och samma trend gäller i princip hela Europa. Det är förvisso fortfarande jättar som exempelvis IBM, Capgemini, HP och Accenture som är de största sett till marknadsandelar. Men de senaste åren har tillväxten för dessa jättar avtagit rejält.

Läs också: Kunderna oroas inte av att Volvo IT får ny ägare

– Av bolagen med topp tio marknadsandelar i Europa är det egentligen bara Accenture som finns med bland de bolag som visar tillväxt. IBM har exempelvis gått ner kraftigt, både i Norden och i Europa. Det gäller HP också, som har det ännu tuffare i Europa än i Norden, säger Johan Hallberg, som istället lyfter fram det han tror är vinnarna.

– Om man tittar på vilka som växer i Europa, så är det dels de som köper upp mindre bolag, som exempelvis japanska NTT Data. Eller de som har en modell som bygger mycket på offshoring och de indiska spelarna växer kraftigast där. I Europa som helhet har de vuxit med 15-20 procent.

Den indiska framfarten har varit på väg under några år, men har i Norden legat en bit efter Storbritannien, där de indiska bolagens genomslag i Europa hittills har varit störst.

– Det har tagit längre tid för indierna att komma in här. Det har med språk och kultur att göra så klart, men det beror även på att vi ses som en mindre marknad.

Kommer vi att få se fler indiska förvärv i Norden eller var det en engångsföreteelse?
– Jag tror inte att det är en engångsföreteelse. Jag tror att intresset för Norden har ökat ganska dramatiskt de senaste åren, och det beror mycket på att många av våra stora industribolag går bra.

Och i den kamp som just nu pågår bland globala jättar blir det så klart ännu tuffare för bolag som Evry och Tieto, som har en tydlig profil av att vara det nordiska och lokala alternativet. Här tror Johan Hallberg att det kan bli aktuellt med fler strukturaffärer.

Läs också: Tre tips för dig som har indiska it-konsulter

– Vi ser helt klart trenden med stora uppköp eller sammangående med partner. Sedan måste de verkligen komma in på molnlösningar och bli riktiga spelare där. Där har Tieto lyckats bättre hittills, men Evry har börjat röra på sig i och med storaffären med IBM. Samtidigt får de allt svårare att vara med och kriga om de riktigt stora affärerna. Ibland är de inte ens med där, konstaterar han.

Såväl finska Tieto som det numera Apax-ägda Evry har dock båda gått ut med en tydlig profil, där man målar ut sig själv som det nordiska och lokala alternativet, och att man därmed är betydligt närmare kunderna.

Tietos koncernchef Kimmo Alkio säger att han tror stenhårt på den modellen.

– Det finns många fördelar med det. Det är en väldigt global marknad, men vår approach är att vi ska vara nordiska. Det finns stora företag och många små startups, och så finns det de som har en bra storlek, som Tieto. För att vara en bra partner behöver du ha kvalitet och inte minst en förståelse från kunderna. Det viktigaste för oss är att se hur vi ska positionera oss på marknaden, och det är inte många som har samma erbjudande som oss, säger han.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning