Det är inte så att det inte behövs specialister, det kommer att krävas djup teknisk kompetens.

– Men jag tror att det går mot ett totalt agilt arbetssätt, som inte bara gäller projekten utan också det löpande arbetet, där vi ser till att det finns något att leverera var sjätte vecka.

Läs också: Fritidsresors smarta armband ger en app-kopplad semester

Är drönarna ett slags showcase för det här sättet att arbeta? 
– Absolut. Det visar hur snabbt och bra vi kan jobba ihop och att det inte går att skilja det digitala från resten – det finns inga affärer i dag som inte är digitala. Vi tjänar inte pengar på att kratta löv eller på vilket affärssystem vi har. Det är inte där striden står. Allt handlar om att skapa nyttor för våra kunder, säger Mattias Hindfelt.

Den interna förändringen har satts igång och drönarna mötts av entusiasm – men hur ser det ut externt? Har det varit mycket stångande med myndigheter för att få alla tillstånd? 
– Nej, inte alls. Det är en del som man ska se till att följa men vi fick snabbt svar på vår anmälan till Transportstyrelsen. Det krävs dokumenterad flygerfarenhet för att få köra dem men det har vi löst så att vi utbildar först, säger Göran Danling.

Det krävs också tillstånd från Försvarsmakten för att ta bilder från luften och sprida dem men där har Riksbyggen fått ett generellt tillstånd som tillåter dem att själva granska bilderna och se om det finns något som de tror kan vara känsligt på dem.

– Bedömer vi att det inte gör det har vi mandat att köra, säger Mattias Hindfelt.

Man filmar heller inte över allmän plats utan enbart över taken.

– Vi har också sagt från början att vi inte vill figurera i pressen för att vi orsakat Bromma att stänga ner sin flygtrafik. Därför är vi tydliga med att vårt regelverk för hur drönarna ska användas måste följas. Det gäller att få in tankesättet att det inte är en leksak, säger Göran Danling.

När är det då dags att använda drönare för att inspektera alla era tusentals fastigheter över landet? 
– Jag vill först utvärdera vilka nyttor vi ser där vi nu börjat sälja tjänsten. Och när man sätter drönarna i händerna på vårt fotfolk så kommer det in fler idéer – den erfarenheten vill jag ha med. I januari ska jag sätta mig ner och titta på det och i vår räknar jag med att vi kör ut över resten av landet, säger han.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Drönarna flygs på en meters höjd över tak och där kan de zooma in sprickor, mäta snömängd och inspektera hängrännor som det har blivit stopp i. Om man fäster en värmekamera vid drönaren går det också att hitta värmeläckage. De styrs från marken. En Ipad används för att se den bild som drönarens kamera visar men man måste samtidigt se till att inte tappa drönaren ur sitt synfält.