ringa

Att ha hemligt telefonnummer är en nödvändighet för många som är trakasserade, eller till och med känner sig hotade till livet. Att då välja hemligt nummer i Tele2:s webbtjänst och råka ut för att numret skickas till upplysningstjänster för publicering offentligt kan vara ödesdigert. Men det var precis vad som hände förra veckan.

Läs också: Fulsälj i telefonen toppar klagomålen hos PTS – som vill se hårdare tag

Tele2:s mobilkunder under varumärket Comviq, alltså kunder med abonnemang och registrerade kontantkort, fick sina uppgifter skickade till nummerupplysningstjänster som Eniro och Hitta, trots att de angett att de ville ha hemligt nummer.

Exakt hur många kunder som drabbats vet inte bolaget som inte heller vill uppge hur länge felet funnits.

– Eftersom vi inte har konkret underlag för antalet som gjorde detta specifikt under förra veckan så kan jag inte heller spekulera i antalet, skriver Tele2:s presschef Malin Selander i ett mejl till Computer Sweden.

Enligt Computer Swedens beräkningar kan det röra sig om 500 kunder. Vad som orsakat felet vill Tele2 inte berätta. Det handlar om någon form av uppdatering av webbtjänsten som gått snett.

Läs också: Hälften av svenskarna har skrotat fasta telefonen

– En text intill aktiveringsknappen hade uppdaterats där vi hade en otydlig formulering så att kunderna dessvärre kunde missförstå om tjänsten var aktiverad eller inte. Texten korrigerades torsdag morgon förra veckan, säger Malin Selander.