mobila banktjänster

Det som har kommit att kallas fintech-sektorn (financial technology) har blivit det nya svarta för det svenska riskkapitalet. Ett riskkapitalbolag som satsat på den nya sektorn är Northzone, företaget som var ett av de första att gå in i Spotify.

Bland annat har de satsat i den mobila banktjänsten Qapital, som hjälper kunder att spara pengar till särskilda mål. Där fick Northzone så sent som i februari fick sällskap av Industrifonden i en investeringsrunda på 30 miljoner kronor.

Pär-Jörgen Pärson, partner på Northzone, sitter i styrelsen för just Spotify och en annan svensk mobilsuccé, Widespace. Nu har han också tagit plats i Qapitals styrelse. Han säger att nya digitala finanstjänster är högintressanta för bolaget – bland annat eftersom de etablerade storbankerna kommit snett in i den digitala världen.

– Det här är en fantastiskt stor marknad. Men den är också snårig och bygger på vad som nästintill är monopol och där de etablerade spelarna står en låg grad av innovation. Om man ser på en del storbanker så har de helt osannolikt dåliga it-system. De har gjort förvärv som är dåligt integrerade. Så för oss som investerare finns det ingen bättre marknad att ge oss in på än finansmarknaden, där för finns stora möjligheter för nya företag, säger Pär-Jörgen Pärson.

Läs också: Pojken med guldbyxorna på riktigt – kortjättarna vill göra dina kläder till betalkort

Qapital är ett flera bolag inom fintech-sektorn som Northzone investerat i. Sverige hamnar dock långt ner i prioriteringen för Qapital. Det är USA som gäller.

– Den svenska lagstiftningen är mycket mer krävande än den amerikanska. Det tar betydligt mycket längre tid för kunder att komma ombord. Dessutom finns det flera liknande tjänster i Sverige.

Kommer tjänsten till Sverige i ett senare skede?

– Det är mycket möjligt, men jag tror det dröjer. Om man ser på USA så har ju New York ensamt större potential än Sverige.

Pär-Jörgen Pärson säger att Qapital i sinom tid kommer att utmana storbankerna på deras egen hemmaplan: Det vill säga tjänster som in- och utlåning, betalkort och så vidare.

– Den första produkten är en sparprodukt som handlar om att skapa engagemang för sparande, och som hjälper användaren att ha bättre koll på sin ekonomi. Steg två blir betalkort, lån och mindre krediter. Men över tid så ser jag att Qapital ska kunna erbjuda allt som en vanlig löntagare behöver, i form av lönekonto och så vidare.

Pär-Jörgen Pärson tror att nya tjänster som Qapital kommer att ha stora fördelar gentemot de traditionella bankerna, bland annat eftersom de inte spenderar lika mycket pengar för att få nya kunder.

– Men överhuvudtaget vet ju inte bankerna hur de ska göra i den här mobila världen. De sitter på sina kontor och funderar över hur de ska göra när kunderna vill komma åt sina konton från mobilen, medan nya företag som Qapital kan bygga hela sin infrastruktur efter unga människor som använder sin mobil hela tiden.

– Det är två olika världar, och jag tror faktiskt inte att de etablerade bankerna är i stånd att göra något själva. Vad de däremot har gjort är ju att de investerar i startups inom de här områdena och i vissa fall förvärvat mindre bolag, och det tror jag de gör helt rätt i.

Ett av de företag som huserar på den svenska marknaden med en mobil banktjänst är Tink, vars tjänst skannar transaktioner som är kopplade till användarens konton, och som därmed ska ge en bättre överblick och förståelse för ekonomin. Bland deras investerare märks finansmannen Sven Hagströmer och riskkapitalbolaget Sunstone.

Läs också: Gartner: Hälften betalar med mobilen inom två år

– Det har kommit fler och fler nischade banktjänster, som Avanza och Nordnet för aktiehandel, Klarna för betalningar och det bara fortsätter, säger vd:n och grundaren Daniel Kjellén. För kunderna behöver de samla den här informationen på ett ställe. Det är det vi gör med vår app.

Tink har i dag 300 000 användare. Daniel Kjellén säger att den typiske användaren är en 30-årig storstadsbo som är teknikkunnig. Det är jämn fördelning mellan kvinnor och män i användarskaran.

Tink däremot har inte några planer på att bli en fullfjädrad bank, med in- och utlåning, sparande och så vidare.

– Nej, det är inte vårt område. Det finns redan vassa erbjudanden och bra tjänster. Vi vill hjälpa till så att de nuvarande tjänsterna ska bli enklare att använda och få överblick över.

Tink har sedan starten 2013 slussat ut en del nya produkter, bland annat en tjänst för att minska id-kapningar. Daniel Kjellén säger att de har en rad nya produkter som är på väg ut på marknaden, men att de ännu inte vill avslöja vad det handlar om.

– Men vi försöker bli smartare och smartare i hur vi använder all data från våra användare så att de ska kunna göra bättre väl.