Dropbox

Dropbox har länge varit en omåttligt populär molnbaserad lagringstjänst – och företaget meddelade i veckan att de nått en viktig milstolpe när de kommit upp i 500 miljoner registrerade användare, rapporterar IDG News. Det ska påpekas att det inte framgår om det rör sig om unika användare eller konton, en användare kan ha flera konton kopplade till sig. Inte heller uppger Dropbox om hur många konton som är aktiva.

Däremot säger Dropbox att de har 150 000 verksamheter som betalar för produkten. Det är samma siffra som de gick ut med under en konferens i november. Dock hävdar de att de får 25 000 nya betalande kunder varje kvartal – vilket i så fall skulle innebära att de nu borde ha uppnått 175 000 betalande.

Läs också: Dropbox gör det lättare för företag att hålla koll på de anställdas konton

Den här siffran över betalande kunder är särskilt viktig eftersom Dropbox affär bygger på att övertyga företag att använda deras tjänster för sin interna lagring av filer.

Dropbox uppger att tjänsten används i åtta miljoner verksamheter, i många fall utan att ha godkänts av it-avdelningen, men den faktiska andelen av företag som betalar för tjänsten är betydligt mindre.

Dropbox försöker pitcha tjänsten till it-chefer på följande sätt: De kan bli hjältar för sina användare genom att låta dem använda samma verktyg som de är vana vid från sina datorer i hemmet. Samtidigt kommer de, genom att betala för Dropbox företagstjänster, få möjlighet att administrera och hålla koll på vad deras anställda håller på med.

Läs också: Nu spelar det ingen roll vilken lagringstjänst du kopplar till Office Online

De har också gjort framsteg med att hitta nya kunder, särskilt bland mindre företag. Men det finns också en del storföretag som använder deras produkter, som News Corp, Intuit och Expedia. Men de står inför tuff konkurrens från Microsoft och Google.

Dropbox har dock rekryterat en hel del enterprise-kompetens till företaget, däribland Microsoft-veteranen Thomas Hansen.