Vr
Mikael R Olsson, försäljnings- och marknadschef på Hjältevadshus.

Småhustillverkaren Hjältevadshus har börjat använda sig av VR-filmer när man säljer sina hus. Och hittills har det fungerat bättre än väntat, enligt bolagets försäljnings- och marknadschef Mikael R Olsson.

Han säger att de hittills har lyckats sälja elva hus, som ännu inte byggts, med hjälp av de nya filmerna.

Läs också: Googles nya vr-headset kommer inte att kräva någon telefon

– Det är möjligt att kunderna kanske skulle ha köpt ändå, men jag är säker på att utan VR-filmerna hade vi inte sålt hälften av dem, säger han och konstaterar att filmerna där man virtuellt kan traska runt i huset ger en helt ny känsla.

– När den som ska köpa hus tar kontakt med en husleverantör för att titta på vad de har att erbjuda brukar man få titta på 3d-bilder över huset. Men istället för att nöja sig med 3d-bilder kan man numera gå runt virtuellt inne i huset och det gör att kunderna kan skapa sig en bild och känsla av det på ett helt anat sätt.

vr

Det är konsultbolaget Evry som har bistått med tekniken där bolagets cad-ritningar har gjorts om till VR-material. Mikael R Olsson säger att man testade den nya tekniken i höstas, och att det sedan dess har rullat på.

– Vi har haft idén förut men det har inte varit schyst nog. Nu har Evry hjälpt oss, och dessutom är telefonerna och tekniken bra nog och det blir tillräckligt bra kvalitet, säger han.

För Hjältevadshus har den nya tekniken även inneburit nya sätt att marknadsföra sig till intresserade kunder. Istället för att som tidigare skicka ut en katalog, kan man nu skicka en enkel VR-papplåda och en qr-kod.

Läs också: Oculus Rift-skaparens känga till Apple – gör inte tillräckligt bra datorer

Och Mikael R Olsson ser gärna att tekniken används på fler sätt framöver, inte bara i kundkontakten.

– Jag ser en stor möjlighet för hela byggbranschen, där det går att se till att man undviker fel i byggprocessen, som att dörrar inte krockar eller att sladdar dras fel.