Dropbox

Lagringsföretaget Dropbox är på väg att bli en del av en exklusiv skara befolkad av giganter som Amazon, Google och Facebook. Ett av bara ett fåtal företag med egna lagringssystem där kapaciteten kan mätas i exabyte.

Efter många år med Amazon Web Services har Dropbox i det tysta skiftat över sin lagring till egna servrar. Inom kort kommer företaget i princip enbart att använda sin egen infrastruktur.

”Vi är glada att kunna tillkännage att vi nu lagrar och betjänar över 90 procent av våra användares data på infrastruktur som vi byggt själva”, skriver Dropbox i ett uttalande.

Dropbox har alltid fungerat som en hybridtjänst. Användarnas filer har lagrats i Amazons moln, och metadata om filerna och användarna har legat på Dropbox egna servrar. Men 2013 började företaget bygga sina egna datahallar för att möta den ökande användarbasen, och de första invigdes i början av förra året.

Läs också: Dropbox har tröttnat på gratisåkandet – så ska de få fler att betala

”Vi visste att vi skulle bygga ett av ett fåtal lagringssystem i exabyte-skalan i världen. Det var tydligt redan från början att vi skulle behöva bygga allt från grunden, det finns inget med öppen källkod som visat sig fungera pålitligt på en sådan skala”, skriver Dropbox.

Företaget kommer dock att fortsätta att hyra in sig hos Amazon i mindre skala. Sedana tidigare har de utannonserat en tjänst för europeiska företag som vill behålla filerna inom EU:s gränser. De kommer även i fortsättningen att ligga i AWS datacenter i Tyskland.

Dropbox manöver kommer förmodligen inte att påverka kunderna i någon stor utsträckning, anser analytikern T.J. Keitt på Forrester Research. Däremot betyder det att företaget blir en del av en mycket exklusiv grupp.

– De nystartade molnföretag som byggt sin egen globala infrastruktur är Amazon, Facebook och Google – företag som handskas med miljarder transaktioner och miljoner användare. Det verkar som att Dropbox känner att de är på väg i den riktningen, och inte kan hållas tillbaka av någon annans infrastruktur, säger T.J. Keitt till IDG News.

Läs också: Vodafone visar vägen för teleoperatörerna med stor molnsatsning

Samtidigt som Dropbox expanderar kämpar företaget med att hitta lönsamhet. Målet nu är att se till att deras miljontals gratisanvändare börjar dra in pengar.

Att bygga sin egen infrastruktur kan samtidigt vara ett steg mot lägre utgifter menar analytikern Charles King på Pund-IT.

– Även om Dropbox nya lagringssystem är ett extremfall när det kommer till storlek och omfattning, är de inte unika i att se de strategiska och ekonomiska fördelarna med att kontrollera sitt eget it-öde, säger han till IDG News.