Wearables börjar leta sig ut bland konsumenter allt mer, men på företagsmarknaden går det trögare. Många företag funderar på olika sätt att utnyttja den nya typen av små, bärbara datorer som byggs in i olika bärbara ting, i affärsverksamheten för att förbättra effektiviteten.

Bland några exempel kan nämnas läkare och sjuksjuksköterskor som använder smarta glasögon för att läsa patientjournaler och samtidigt undersöka. På oljeriggar används smarta hjälmar för att kommunicera med landbaserade experter för att vägleda en arbetare att utföra specifika uppgifter.

– Allt det här gör jobbet mer effektivt och gör att arbetarna kan göra sitt jobb bättre. Wearables handlar om produktivitet och effektivitet, säger Maribel Lopez, grundare för researchfirman Lopez Research till Computerworld.

Läs också: Smarta klockor och armband är för fula för att slå igenom

Logistikfirman DHL arbetar med ett pilotprojekt i Nederländerna tillsammans med Ricoh och Ubimax där smarta glasögon spelar huvudrollen. I projektet implementerar de konceptet ”vision picking” som hjälp i sin lagerverksamhet. Glasögonen använder lokalisering för att guida lagerarbetare genom lagret både för att snabba upp sorteringsprocessen och minimera felsorteringar. Enligt företaget har projektet inneburit en effektivitetsvinst på 25 procent sedan det började.

DHL har länge använt bärbar teknik som handskannrar och headsets i lagerverksamheten, men de smarta glasögonen tar det till en ny nivå. Mer specifikt handlar det om att wearables är överlägsna handhållna enheter för att ge visuell information och guidning i att försöka hitta bland alla försändelser i lagren. Glasögonen låter lagerarbetare automatiskt skanna paketen och i framtiden ska systemet även räkna ut optimala rutter genom lagren.

DHL
På DHL används smarta glasögon av de anställda för att snabbara hitta rätt på lagerhyllorna.

Ett annat företag som använder wearables är Lee Company, som hyr ut elinstallatörer och rörmokare till både företag och privatpersoner. Företagets anställda har numera även fått smarta glasögon i sin verktygslåda. Med glasögonen kan teknikerna som är ute på uppdrag få experthjälp från mer kompetenta anställda när de stöter på svåra uppgifter. Experthjälpen kan se samma utrustning som den mindre erfarna teknikern kan se i realtid samtidigt som den som finns på plats kan utföra arbetet med händerna fria.

– Vi kan använda Facetime eller Skype på telefonerna, men de är inte säkra som handsfreealternativ. Vi behöver något säkert och med bra ljud. Smarta glasögon framstod som ett bra alternativ, säger Steve Scott, vice chef över anläggningslösningar på Lee Company.

I praktiken innebär det att företaget sparar mycket tid både för sina experter och kunderna. Experterna behöver inte längre åka till platsen för att hjälpa till och för kunderna innebär det kortare servicetider. Systemet är dessutom integrerat med en egen klientmjukvara som låter både företaget och dess kunder följa arbetet på olika sätt. Steve Scott vill inte säga hur mycket företaget investerat i satsningen, men säger att det har lönat sig.

Läs också: Snart slipper vi sim-korten – branschen har bestämt sig

– Vi kan ta fler uppdrag, stödja våra tekniker bättre och våra kunder är nöjdare, säger han.

Wearables används allt mer på fabriksgolv och ute i fältet, men för kontorsarbete finns det än så länge ingen uppenbar affärsnytta jämfört med den uppsättning datorer som redan nu utnyttjas i kontorsmiljöerna – smarttelefoner, laptops och så vidare. Bill Briggs, teknikchef på Deloitte Consulting, tror ändå att wearables förr eller senare kommer leta sig in i kontorsmiljön.

– Vi har hela tiden sagt att ”företagifieringen” av wearables kommer i framtiden. Vinnarna kommer vara företagen som hittar specifika skäl till att använda dem. Man måste fråga ”vilka affärsproblem de kan lösa?”, säger han.