I höstas när Microsoft lanserade sin bärbara dator Surface Book var det många som blev tagna på sängen. Inte minst Microsofts pc-tillverkande partner, som plötsligt fick en ny och oväntad konkurrent att tampas med.

Från Microsofts håll valde man dock att tona ner pratet om konkurrens och hävdade istället att det handlade om att man ville ”inspirera dem att göra bra grejer”. Och säga vad man vill om Microsofts något självgoda attityd, men i förra veckan kunde vi konstatera att pc-tillverkarna har fullt upp att bräcka varandra i Windows 10-fabriken.

Är ni nöjda nu?
– Vi noterar med glädje att våra partner under det sista året också går i 2-i-1-riktningen. De produkterna börjar bli intressanta nu både mot konsumenter och mot företag, säger Microsofts svenska Windowschef Klas Hammar.

Han poängterar att bolaget ända sedan första Surfacelanseringen har velat se en utveckling mot 2-i-1-prylar, något man gjort från två olika håll.

– Det ena konceptet innebär att vi går från tablet till bärbart, och det andra att vi går från bärbart till tablet.

Vad som blir nästa steg återstår att se. Det vill säga, kommer den gamle mjukvarujätten lansera ännu fler nya prylar för att konkurrera med, eller som de själva kallar det, inspirera sina partner.

Klas Hammar
Klas Hammar.

– Det skulle jag aldrig kommentera i så fall. Det jag kan kommentera är att vi jobbar med våra partner och gör aktiviteter för att marknadsföra produkterna. Det gör vi med HP, Lenovo, Dell och alla våra partner. Windowsfamiljen är ett helt ekosystem och när vi pratar om Windows 10 vill vi möjliggöra att man får testa olika formfaktorer, säger Klas Hammar.

Windowschefen gläds så klart åt att Windows 10 uppskattas, och att analytikernas prognoser spår stora framgångar för 2-i-1:orna på företagen. Men det finns ett område där Microsoft fortfarande har en bra bit kvar innan man är nöjda, och det är mobilmarknaden.

– Man får konstatera att det finns en formidabel konkurrens där och att vi inte har den största marknadsandelen på mobilsidan. Windows 10 må ha ett lågt intresse på konsumentsidan, men det finns ett stort intresse på företagssidan.

Klas Hammar säger att det främst är Apple som är huvudkonkurrenten i Sverige, men givetvis ser man även konkurrens från Android. Medan Apple har gått från konsumenthållet in på företagen hoppas han på framgång via motsatt riktning.

Läs också: Leverantörerna laddar för Windows 10-feber på företagen

– Vi jobbar på och får ha respekt för att det tar tid. Det är egentligen först nu, med Windows 10, som vi har en enhetlig story där vi lever upp till vår egen ambition med ett och samma system. Och om vi får jobba på och berätta vår story så brukar det gå hem på företagen. Det är sällan vi hör något om att det finns ett appgap på företagssidan, säger han.