Den senaste månaden har både Google och Adobe gjort stora produktsläpp som är skräddarsydda för marknadsavdelningarna ute på företagen. I takt med att e-handeln ökar, fler använder smartphones när de handlar och datamängderna skjuter i höjen - så ökar marknadschefernas behov av smarta verktyg för att veta hur de ska förstå sina kunder.

Det här innebär att också it-konsultbolagen ser marknadschefen som en viktigare person att nå fram till. Patrik Syrén som är kommunikationschef på konsultbolaget Knowit säger:

– De funktionerna har absolut blivit viktigare att nå. Det sker en branschglidning. Om man ser tillbaka tio år i tiden så var vi en teknikleverantör då. I dag handlar det mer om digital kommunikation. Att knyta ihop e-handelssystem, webbplatser, logistiksystem och betalningslösningar. Det här innebär också att vi arbetar mer med kundens kommunikation och hur de når ut med sitt budskap.

Läs också: Med crowdtesting kan utvecklare finslipa sina appar med hjälp av studenter

Globalt har Google lanserat produktsviten Google Analytics 360 Suite – integrerade data- och marknadsföringsverktyg som ska hjälpa marknadsavdelningen att nå ut med rätt budskap till kunderna i rätt tid.

Och när Adobe hade sitt företagsevent Adobe Summit i Las Vegas i mars presenterades deras svar. En rad nya molntjänster riktade till marknadsförare: Det är olika analysverktyg, program som ska göra det enklare att hitta bilder och videor, och så vidare.

Här på hemmaplan går de svenska it-konsultbolagen i clinch med reklam- och webbyråer för att nå de här avdelningarna. För Knowit innebär det här både att de måste bearbeta andra avdelningar hos kunderna och att de möts av nya konkurrenter.

– I dag är det mycket vanligare att vi konkurrerar med reklambyråer om affärerna, säger Patrik Syrén. Men där tycker jag vi har en fördel – de är alldeles för analoga. Samtidigt måste vi bevisa vår kreativa sida.

Vad är skillnaden på att sälja in till marknadsavdelningen jämfört med it-avdelningen?

– En it-avdelning är mycket mer rationell, det är referenser och hårda krav. Medan en marknadsavdelning tar mer hänsyn till om leverantören förstår deras sätt att tänka.

Läs också: Så sålde de elva hus som inte finns

Programleverantörer, it-konsultbolag, reklambyråer och digitala byråer. Det är många som vill åt marknadschefens gunst. Men åtminstone Googles ansats att ta sig in på marknadsavdelningen får tummen upp av analytikerna.

– De nya verktygen verkar vara kraftfulla och byggda för den nu så fragmenterade marknaden, säger Greg Sterling, chef för strategi på Local Search Association, till IDG News.

Han får medhåll av Denis Pombriant, som är partner på Beagle Research Group:

– Svitens användarvänliga gränssnitt är särskilt viktigt. Analyserna behöver passa marknadsföraren, inte tvärtom. Och jag tror de här verktygen gör det.