Trots en aggressiv strategi så vill det sig inte för Microsoft med smartmobiler. Enligt analysföretaget Gartner hade företagets operativsystem Windows en försumbar marknadsandel på 1,1 procent det fjärde kvartalet förra året och det finns inga tecken som tyder på att det har lyft på senare tid.

I en mobilvärld där Android har en marknadsandel på 81 procent och IOS 18 procent är det svårt att se att Microsoft kan fortsätta satsningen på Windows så länge till.

Frågan är, vad ska Microsoft göra? Svaret på den frågan kan mycket väl bli att Microsoft satsar på Android som operativsystem, enligt experter som Computer Sweden talat med.

Läs också: Ny undersökning: Telia är sämst i stan. Åtminstone i huvudstan.

– Jag tror att de kommer att göra det, eventuellt på samma sätt som Amazon, med en anpassad variant av Android, säger Erik Hellman, konsult på Hellman Software och välkänd expert på Androidutveckling.

Hans främsta argument för en Microsoftsatsning på Android är enkelt att förstå:

– Det är ingen som köper Windowstelefoner, trots att det är bra hårdvara. Det finns nästan inga appar.

En satsning på Android går helt i linje med Microsofts Linuxsatsningar på andra områden, som Ubuntukompatibilitet i Windows och en version av Sql Server på Linux. Lägg till det rapporter om att Microsoft inte tjänar så mycket pengar på Windows längre, även på andra typer av enheter än mobiler.

Eftersom Windows inte är så ekonomiskt viktigt borde det inte heller vara strategiskt viktigt. Alltså är det lättare att byta till ett mobiloperativ som folk vill ha.

De kännare som inte tror på Microsoftmobiler med Android har främst ett argument, nämligen att det inte ger några affärsmässiga fördelar för Microsoft att satsa på Android på de egna mobilerna. Resonemanget är att det Microsoft kan bygga affärer kring är att erbjuda appar, utvecklingsverktyg och annat till den Androidmarknad som redan finns. Det är mycket viktigare än att sälja några mobiler extra.

Microsoft har redan kommit långt med en Androidsatsning, som både kan ses som fristående och som grunden i ett framtida skifte. I appväg finns både den uppmärksammade mobila assistenten Cortana och mobilversionen av Office för Android.

Läs också: 400 miljoner Android-telefoner har säkerhetshål som inte täppts till

Vidare hittar vi arbete med att göra lösningar tillgängliga på Androidvarianten Cyanogen och framför allt förvärvet av Xamarin vars utvecklingsverktyg används för att bygga appar som fungerar med så väl Android och IOS, som med Windows.

Alla experter är som sagt inte eniga.

– Jag tror inte Microsoft kommer att satsa på Android som operativsystem i mobilerna. Det handlar inte bara om operativsystemet, det blir för många följdproblem, till exempel kring Androids dominanta ställning, säger Andreas Sjöström, ansvarig globalt för digitala lösningar på Sogeti.

Men om Microsoft inte satsar på Android, är det då någon vits för företaget att erbjuda smartmobiler överhuvudtaget?

– Det är tveksamt, i alla fall med dagens definition av vad en mobil är, säger Andreas Sjöström.

Knäckfrågan är hur viktigt det är för Microsoft att dra in dollar och kronor på att sälja fler telefoner, jämfört med att sälja hela sortimentet. Finns det plats för en produkt, som Windowstelefonen, som i och för sig inte säljer så mycket, men som kanske bidrar till att stärka hela Microsoftplattformen?

Läs också: En hybrid som jobbdator? Här är 10 alternativ till Microsofts Surface Pro

Microsofts vd Satya Nadella har lyckats bra med att få en så stor del av företaget som möjligt att dra åt samma håll. Det skulle tala för att man kan tänka sig behålla Windowsmobiler för att stärka helheten. Men samtidigt vill varje del av Microsoft maximera sin egen del av kakan, det gäller utan tvekan även för dem som designar och säljer smartmobiler.

Ett argument för Android är att Microsoftmobiler med en större marknadsandel än i dag gör mer för att stärka hela Microsoft, trots att de kör Android, än Windowsmobiler som få köper. Det är inte operativsystemet i sig som är viktigt i dag, utan ekosystemet kring enheterna i allmänhet, och populära appar i synnerhet. Och Microsoft lanserar appar flitigt för både Android och IOS.

Computer Sweden har varit i kontakt med Microsoft i Sverige som avböjer att kommentera artikeln.