Ett halvår efter delningen i två bolag börjar bitarna falla på plats för det nya pc- och skrivargänget på svenska HP Inc, eller HP PPS Sverige AB, som är det formella bolagsnamnet. Och vd Stefan Bergdahl säger att strategin framåt är tydlig: det är företagskunderna som ska vara i fokus och företagsanvändarnas behov som ska styra.

Och sett från den synvinkeln konstaterar HP Inc-vd:n att han är nöjd med årets första tre månader. IDC:s siffror från perioden januari-mars i år visar att den totala pc-försäljningen till svenska företag har minskat med 9 procent. Men för HP har de tre första månaderna inneburit en ökning med 2 procent.

Läs också: Mardrömsstart för HP:s pc-bolag – 3 000 jobb ska bort i år

Den nuvarande pc-marknaden är mer komplex än tidigare och utgörs av såväl pc och 2-i-1:or som plattor och mobiler. Den strategi som HP har valt är att fokusera på en pryl per användare, men det ska vara rätt pryl.

– Vi har en bra lineup nu, och jag skulle säga att alla våra segment går bra, säger Stefan Bergdahl, som konstaterar att det just nu testas för fullt ute på företagen.

– Det är många nya formfaktorer som börjar komma igång, och vi har många som håller på och utvärderar just nu. Vi vet att det finns många olika användargrupper som vill använda olika devicer.

De test som görs just nu gäller bland annat X2, en produkt med löstagbart tangentbord, eller HP Elite X3, en telefon som ska fungera som telefon, pc och platta.

– It-avdelningarna ska testa, certifiera och rulla ut. Just nu kör vi bland annat en del test med utvalda kunder med telefonen. Vi har framför allt valt stora företag eftersom det krävs lite av företaget också. Du behöver framför allt ha appar som går på Windows 10.

Vi har tidigare skrivit om hur de olika leverantörerna positionerar sig i det stundande Windows 10-kriget. Och lika tydligt som att det är företagen som ska vara i centrum, lika tydligt är det att HP:s budskap är att man tror på en pryl per användare istället för att som tidigare köra pc, platta och telefon.

– Jag kan inte kommentera andras strategier. Jag kan HP:s och vi tror helt klart på att underlätta för it-avdelningen och ha rätt enhet för användaren, säger Stefan Bergdahl.

Är inte det en kraftig sväng för en bransch som länge försökt sälja så många prylar som möjligt?
– Det tror jag inte att jag har gjort. Vi har inte haft alla. Vi har varit framgångsrika på datorer, inte på plattor eller telefoner. Men nu ser vi att marknaden går mot att ha en device. Det kommer att bli mer anpassat. En del kommer säkert att vilja ha fler, men för de flesta räcker det med en. För oss handlar det om att ta fram rätt enhet till rätt person.

Läs också: Är hybriderna räddningen när både pc och plattor backar?

Ökat fokus på företagsmarknaden har gjort att HP har fått se kinesiska Lenovo segla iväg som nummer ett på den svenska konsumentmarknaden. Enligt Stefan Bergdahl står företagsmarknaden för cirka 70 procent av HP:s pc-försäljning idag.

Har ni medvetet vänt er bort från konsumentmarknaden?
– HP vill göra sunda affärer. Konsument har varit väldigt konkurrensutsatt. Men nu har vi en bra lineup och det gör att vi kommer att komma tillbaka lite på konsumentsidan också.