Du har säkert kommit i kontakt med Pricers mest kända produkt: elektroniska hylletiketter för dagligvaruhandeln. Men hur går det för företaget Pricer?

Under fem år fram till 2013 gick Pricer visserligen med vinst, men bruttomarginalen sjönk gradvis, från 39 till 24 procent.

– Nära 100 miljoner kronor försvann, beskriver Pricers digitalchef Nils Hulth utvecklingen.

Men, ärligt talat, 24 procent låter som en i allra högsta grad hälsosam bruttomarginal. Fanns det någon anledning att vara orolig för Pricers överlevnad?

– Det hade nog rasat om vi inte gjort något, säger Nils Hulth.

Läs också: Så ska bankens cio navigera i det nya digitala landskapet

I dag ligger företaget kvar på ungefär samma bruttomarginal, men man har vänt raset, samtidigt som omsättningen ökat och är större än någonsin.

– Vi insåg att vi var tvungna att göra något och började arbeta på nya strategier under våren 2014. Under sommaren 2014 började vi bygga nya lösningar.

Första steget var att inse att man måste sälja värde i stället för teknik. Pricers kunder, och deras kunder, vill ha hjälp med att veta var produkter finns i en affär, inte vad en elektronisk skylt har för prestanda eller batterilivstid, eller att Java används för att programmera skyltarna.

Andra steget blev att lägga till nya tekniska funktioner till etiketterna, som att få dem att blinka vid olika tillfällen, att hålla reda på deras positioner i butiker, att samla in data från dem och att förse dem och bakomliggande lösningar med api:er och utvecklingsverktyg (sdk:er).

Tredje steget är att skapa helt nya lösningar som det går att tjäna pengar på. Här är några exempel på vad Pricer kan erbjuda i dag:

  • En förenkling för dagligvaruhandeln vid den nya typen av e-handel som kallas ”click & collect”. Den går ut på att kunder gör en beställning på webben, sedan plockar personal i butiken ihop varorna. Med data som finns för de elektroniska etiketterna går det att sätta ihop optimala rutter i butiker för att plocka varorna.
  • Söktjänster för kunder som söker efter varor i butikerna. Här kommer tekniska funktioner som att etiketterna kan blinka och att kunden har en smartmobil med i bilden. När kunden närmar sig den eftersökta varan börjar etiketten blinka.
  • Schemaläggning av personalens arbete, baserad på var olika varor finns i en butik.

Det gemensamma för exemplen är de visar att Pricer gått från att sälja en produkt med tämligen begränsad funktionalitet, till att även sälja tjänster som möjliggörs av data som kommer från den ursprungliga produkten (som finns kvar i sortimentet).

Läs också: Digitaliseringen kräver rätt processer – nu vet forskarna hur du ska göra

I dag arbetar ett utvecklingsteam på tio personer, plus en chef, med att bygga it-tjänster. Under resans gång har man gjort en del viktiga erfarenheter:

– Alla i företaget påverkas. En sak som vi upptäckt är att det tar väldigt lång tid att formulera nya erbjudanden, att beskriva vad det är man säljer.

Han beskriver inte satsning på nya tjänster som särskilt kostsam, den har gjorts med bara några få extra personer. Det man gjort är att ställa om verksamheten. Till en början pratade man internt om ett projekt med namnet 5P, men i dag är arbetet med att bygga tjänster en del av den normala verksamheten och att det skulle handla om ett speciellt projekt har inte kommunicerats till kunderna.

Pricer som är verksamt globalt har i dag 86 anställda, med omsättning på 870 miljoner kronor. Högkvarteret finns i Stockholm.

Fakta

Pricers digitala omställning har bland annat uppmärksammats av konsultbolaget R2M som årligen delar ut priset R2M Award till det mest intressanta kundprojektet. Årets pris gick i förra veckan till Pricer och delades ut under en gala i Stockholm. Även Ica och Scania var nominerade till priset.

R2M är ett konsultbolag som är specialiserat på integration.