Totalt ökade den globala försäljningen av programvara för crm, alltså kundvård, med 12,3 procent under 2015 och uppgick därmed till 26,3 miljarder dollar.

– Den förvärvsaktivitet som började flöda redan 2015 fortsatte in i 2015, med mer än 30 betydande förvärv, säger Julian Poulter på analyshuset Gartner som gjort undersökningen. Det här har resulterat i en ökad konkurrens i toppen av crm-marknaden, och genererar bra tillväxt över hela världen, men bara för molnapplikationer och programvara som tjänst.

Salesforce är avgjort störst på den globala crm-marknaden med en marknadsandel på 19,7 procent (det innebär att de har en försäljning på 5,2 miljarder dollar globalt i det här segmentet). Därefter kommer SAP med en andel på 10,2 procent och Oracle på 7,8 procent.

Läs också: Försvarets SAP-projekt är klart. Det tog 8 år och kostade 3,3 miljarder. Var det värt det?

Också Microsoft och Adobe finns med på topp 5-listan.

Det här innebär också att Salesforce drar ifrån SAP i toppen. Förra året hade Salesforce 18,2 procents andel och SAP 13 procent.

Enligt Gartner står de fem största leverantörerna för 45 procent av hela crm-marknaden.