I Planner, som Microsofts nya app heter, kan Office 365-användare skapa projektplaner och affärsmål och dela dem med andra. I planen går det sedan att skapa och dela ut uppgifter, dela filer och uppdatera sina kolleger om statusen för projektet.

Planner tycks, enligt IDG News, vara ett svar på planeringsappar som Trello och Asana, två startupföretag som byggt sina affärer just kring verktyg som ska hjälpa företag att öka medarbetarnas produktivitet.

Läs också: Slack är en bra tjänst för digitalt samarbete – men den klarar inte allt

Planeringsverktyg är inget nytt för Microsoft som också har en app kallad Microsoft Project. Men den är avsedd för projektledare att skapa planer medan Planner är tänkt att hjälpa även dem som inte är experter att skapa planer.

Vd:n Alison Magyar på Dynamic Events, ett företag som provat Planner som beta, säger till IDG News att Planner är en lite mer lättanvänd variant av just Microsoft Project.

Läs också: Med Microsofts nya verktyg kan alla anställda göra appar till företaget – utan att koda

Planner ligger helt I linje med Microsofts strategi att göra appar och tjänster av komplexa affärsverktyg så att de blir mer lättanvända för vanliga anställda. Ett annat exempel på det är Power BI, ett verktyg som gör det lättare att kunna dissikera företagsdata utan att själv vara dataanalytiker.

Enligt Microsoft kommer de som använder Office 365 att få tillgång till Planner under de närmaste veckorna.