En modern bil innehåller runt 100 miljoner rader kod och för var tusende kodrad finns det runt 15 buggar som kan utnyttjas av hackare, enligt en undersökning från Navigant Research som amerikanska Computerworld tagit del av.

Förra sommaren kom en varningssignal när två hackare visade hur en Jeep Cherokee kunde hackas. De gick in via underhållningssystemet och därifrån lyckades de nå även andra system.

Läs också: Forskarlarmet: "Biltillverkare måste börja ta it-säkerhet på allvar"

En svaghet för bilindustrin är de långa ledtiderna, en ny bil tar tre till fem år att utveckla. Det innebär att när de väl kommer ut på marknaden ligger de därför redan efter annan konsumentelektronik. Det öppnar för en enorm marknad för it-säkerhetsprodukter riktade just mot bilar bedömer forskare.

Även om bilar inte är lika lockande att hacka som bankkonton så finns en oro för att de ska hackas i utpressningssyfte eller av terrorister. Inte minst tanken att terrorister helt enkelt skulle kunna stänga av mängder av bilar och hela transportsystem är något som lyfts fram i debatten.

Men samtidigt som uppkopplade bilar öppnar för attacker innebär det också möjlighet till försvar eftersom de då kan uppdateras trådlöst. I dag finns bara ett fåtal biltillverkare som erbjuder den typen av uppdateringar men det kommer att ändras, skriver Computerworld och hänvisar till två rapporter.

Läs också: FBI varnar: Bilar blir allt lättare att hacka – så skyddar du dig

Enligt ABI Research kommer 203 miljoner fordon att kunna ta emot mjukvaruuppgraderingar via internet och minst 22 miljoner av dem kommer även att kunna ta emot uppgradering av inbyggda program.

Och 2025 kommer nästan hälften av alla lätta fordon som säljs kunna ta emot trådlösa uppgraderingar av mjukvaran förutspår Navigant. På så vis går det att kunna hantera sådant som har med it-säkerhet, funktionalitet eller lagregler att göra nästan i realtid.

Fakta

Framtidens it-säkerhetsarbete handlar om att hela tiden tänka om och tänka nytt, om analys och ett nytt förhållningssätt till säkerhet. När Internet of things erbjuder nya produkter och tjänster måste även säkerheten hänga med i samma takt.

Next Generation Threats i Göteborg 29 september får du höra Tomas Olovsson, forskare på Chalmers, berätta om hur säkerhetsrisken ser ut för uppkopplade prylar och bilar och hur du bör arbeta för att rusta dig mot morgondagens hot. Läs mer och säkra din plats här.