I oktober togs beslutet i Europaparlamentet att roamingavgifterna inom EU ska bort, på samtal, sms och surf. Tidsplanen säger att avgifterna ska vara helt bota om exakt ett år, den 15 juni 2017.

Och givetvis börjar operatörerna positionera sig. Idag, ett år innan EU-roamingens planerade dödsdag, basunerar Telenor ut att man har tagit fram abonnemanget Telenor Frihet, där det blir roamingfritt i 36 länder inom EU och ESS.

– Mobilen ska inte begränsa oss när vi reser. Tvärtom vill vi att våra kunder ska kunna resa så bekymmersfritt som möjligt utan att behöva ändra sina mobilvanor oavsett om man befinner sig i Sverige eller någon annanstans i EU, säger Sverige-vd Patrik Hofbauer om det nya abonnemanget.

Läs också: EU öppnar för "roaming" av streamingtjänster

De övriga tre stora operatörerna verkar dock avvakta med att lansera liknande abonnemang.

– Vi har länge drivit frågan om roamingpriser och vi tycker att det är bra att andar aktörer också tar tag i den frågan, säger Telias presschef Irene Krohn, som inte verkar alltför imponerad av konkurrentens nya abonnemang.

– Man ska vara medveten om att Telenor begränsar hastigheten i sitt erbjudande. Så om man är beroende av normal hastighet kommer man att behöva köpa till kapacitet.

Ni kommer att erbjuda roamingfria alternativ när ni måste göra det?
– Vi tittar hela tiden över hur vi kan utveckla vårt erbjudande och vilka tjänster vi har.

Från Tre kommer liknande tongångar:

– Vi får se. Vi kommer givetvis ta bort roamingavgifterna i takt med att EU-reglerna träder i kraft, säger Kamran Alemdar, kommunikationschef på Tre.

Läs också: EU:s nya regler påverkar alla företag – det här är vad du måste veta

Men ni väntar gärna så länge som möjligt?
– Vi väntar fortfarande på en del information från EU-håll, men vi ser alltid över våra produkter och erbjudanden. Vi brukar inte kommunicera vad som komma skall, utan kommunicera i samband med at vi lanserar.

Inte heller Tele2 verkar ha velat avskaffa roamingavgiften i onödan. Även här ses saker och ting över.

– Vi följer utvecklingen i branschen och ser hela tiden över våra erbjudanden för att säkra att de är relevanta och attraktiva för våra kunder. Vi fokuserar på att erbjuda mest data för pengarna så våra kunder kan surfa var de vill och när de vill, säger presschef Malin Selander.