25 miljoner kronor läggs på att lansera appen i USA. Den är byggd ovanpå Azure i samarbete med Microsoft.

Genom att tillåta användarna att skicka både ljud och video direkt till olika team eller kanaler – inte bara till jobbdatorn utan även till mobilen – hoppas man att Kast ska utmanövrera Slack som det samarbetsverktyg som företagen väljer.

– Med Kast ska försäljning, marknad, hr, tekniksidan, support, ledning och alla andra kunna använda video för att skapa och fånga ögonblick och idéer eller för att förmedla företagsinformation på ett friskt och engagerande sätt, säger Gustavo Caetano, grundare och vd på Samba Tech till IDG News.

Läs också: Apple gör ny offensiv för att vinna utvecklarnas gunst

För att använda Kast krävs en registrering med företagets e-postadress och sedan kan man bygga sin profil och koppla ihop sig med ilika team och kanaler.

Kast

Det går att ta videor och spela in ljud som är två minuter långa och direkt dela dem med sina teammedlemmer som kan kommentera och dela dem.

Precis som på många andra sociala medier finns det också en lista över kollegernas mest populära inlägg.

Läs också: Microsoft vill stoppa flykten till Trello – skapar egen planeringsapp

Det finns också en premiumtjänst med större administratörrättigheter och mer lagringsplats för videor.