I mitten av januari i år lanserades Swish Handel, en tjänst riktad till e-handlare. Men den hann bara rulla några månader innan den togs ner i början av juni.

– Vi upptäckte ett problem med driftstörningar i hela swishsystemet i slutet av maj. Då gjorde vi en stor felsökning och kunde snart konstatera att det berodde på en felaktig implementering, säger Per Ekwall, presskontakt på Getswish, bolaget bakom Swish som ägs gemensamt av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna.

– Det innebär att det inte räcker med en mindre felrättning utan vi måste bygga om tjänsten.

Läs också: Paypal och Klarna får se upp – nu kommer Swish betaltjänst för e-handeln

Trots att tjänsten nu varit nere i ett par veckor dröjde det till i går, torsdag, innan kunderna fick besked om när den beräknas komma upp. "Ambitionen är att få Swish för handel i drift igen under andra halvan av augusti" står det i den information som Getswish nu gått ut med. 

Och på Swish Facebooksida trängs inlägg från besvikna och upprörda e-handlare.

“Här fick vi erbjudande om att detta skulle vara färdigt (äntligen), och vi satsar en massa pengar och tid på API och certifikat samt olika start avgifter, planeras det någon form av ersättning till oss som trodde att storbankerna kunde få till en bra betallösning!?” skriver en av kunderna.

Vad säger ni till de e-handlare som satsat på Swish – får de någon kompensation?
– De skriver inte avtalen med oss utan med sin bank och det är dit de måste vända sig, säger Per Ekwall.

– Varje bank har sitt eget erbjudande kring våra tjänster och vi lägger oss inte i den konkurrenssituationen.

Läs också: Swisha till dig prylar hos Netonnet – elektronikkedjan nästa storkund för appen

Hur tror ni att det här påverkar förtroendet för Swish?
– Vi ser att vi har enormt förtroende hos vår bas som består av 4,5 miljoner privatanvändare som är väldigt nöjda med tjänsten. När den nya versionen av vår e-handelstjänst är ute och är stabil tror jag att vi ganska snabbt får tillbaka förtroendet där också.

Att lägga tjänsten på is och bygga om den – hur mycket kostar det här för er?
– Det är förknippat med vissa kostnader men det påverkar inte så stort. Det stora problemet är att vi tappar lite fart i lanseringen när vi nu måste stanna upp.

Och ditt stalltips är alltså att tjänsten är uppe igen efter sommaren?
– Om vi går ut och säger att den ska vara uppe i slutet av augusti så är den det.