Sedan en tid tillbaka har flera it-företag i USA berättat om hur de ska jobba med att öka diversifieringen bland sina anställda. Intel har till exempel berättat att företaget ska satsa 300 miljoner dollar på att få ”full representation” av kvinnor och ”underrepresenterade minoriteter” till 2020. Google har meddelat en satsning på 150 miljoner dollar, med liknande syfte.

Nu har 33 företag, bland annat Intel, SAP och VMware, skickat ett brev till president Obama i vilket de beskriver hur arbetet med inkludering ska gå till. Även Spotify är med.

Läs också: Så kan nyanställda få en bra start på jobbet - den första tiden är viktigare än du tror

Brevet innefattar bland annat följande punkter:

  • Implementera och publicera information om företagsspecifika mål för att rekrytera, behålla och ge karriärmöjligheter åt olika typer av personer, samt ta i bruk konkreta metoder för att skapa och stärka en inkluderande kultur.
  • Årligen publicera data om hur satsningarna på diversifiering framskrider. Det ska göras för olika funktionella områden och för olika grader av senioritet.
  • Investera i partnerskap för att öka förmågan att identifiera, utveckla och ge stöd åt personer med alla olika bakgrunder.

Brevet nämner inte specifikt vilka olika minoriteter som ska lyftas fram, men i tidigare diskussioner har det ofta handlat om kvinnor (om man nu kan kalla hälften av mänskligheten för en ”minoritet”) och etniska minoriteter. Däremot nämns inte olika religiösa tillhörigheter, sexuella läggningar eller könsidentifikationer så ofta.

Läs också: Tekniktungt när Linkedin listar världens 40 mest eftertraktade arbetsgivare

Att it-företag slår ett slag för inkludering av minoriteter är naturligtvis ett bra initiativ på många sätt. Ett starkt skäl till initiativet är naturligtvis svårigheten att rekrytera personal. I ett sådant läge är det självklart dumt att diskvalificera stora grupper av människor.

Företag som vill skriva under på brevet kan göra det här.